جودکی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی معتقد است داشتن ۳۵ سال سابقه برای بازنشستگی و تداوم کنکور منطقی نیست از طرفی در بعد استانی نیز دخالت نماینده در انتصاب مدیر را قبول ندارد و البته انتخابات خرم آباد نیز به دور دوم کشیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی صدای منتقد،داریوش جودکی متولد سال ۵۳ خرم آباد است که ۲۲ سال سابقه کاری از جمله مدیر کلی تعزیرات حکومتی پنج استان لرستان، کرمانشاه، همدان، قزوین و خراسان شمالی، مشاوری رییس سازمان تعزیرات حکومتی و ریاست شعبه ویژه پرونده های مهم و ملی کشور را در پرونده دارد.

وی ۲ فوق لیسانس حقوق جزا و جرم شناسی و علوم سیاسی دارد و می گوید چون در سوابق مدیریتی ام اندوخته هایی دارم، احساس می کنم، می توانم در حوزه صنعت و رفع مشکلات استان اثرگذار باشم.

در صورت نماینده شدن چقدر در انتصابات استان دخالت می کنید؟

دخالت نماینده در انتصاب مدیر را قبول ندارم

جودکی: چون مدیر بوده ام دخالت نماینده در انتصاب مدیر را قبول ندارم و با این راهکار مخالفم، هیچ کس اندازه مدیر نسبت به اداره و حوزه شناخت ندارد، دلیلی ندارد نماینده دخالت کند، مدیر کجا برود کجا بیاید، اما در باب نظارت، اجازه نخواهم داد مدیر ضعیف کار کند، به مردم بی اعتنا باشد، نتواند مشکل گشا و اثرگذار باشد، برای تغییر مدیر ضعیف از طریق وزارتخانه اقدام می کنم، اما برای جایگزین مدیر اصراری ندارم، نه اینکه فلان مدیر به من رای داده است یا نه، در باب نظارت اجازه نمی دهم مدیر در استخدام و انتصاب هایش تبعیض قائل شود و هرکاری دلش بخواهد انجام دهد اما در کار اصلی وی دخالت نمی کنم چون وجاهت قانونی ندارد.

باتوجه به سابقه شما در تعزیرات حکومتی، چه تجارب و راهکاری برای کاهش قیمت ها دارید؟

بازار امروز بستگی به دلار دارد

جودکی: گرانی با گرانفروشی فرق می کند، گرانی وابسته به عرضه و تقاضا است، تعزیرات یک دستگاه نظارتی و شبه قضایی و اجرای احکام با ما است اما در حوزه صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است که می تواند عرضه و تقاضا را کنترل کند.

جودکی: تحریم، نوسانات بازار و مقداری هم مردم در گرانی موثر هستند، احتکار خانگی در ایام نوروز و برخی مواقع تاثیر دارد و باعث گرانی می شود، بازار امروز بستگی به دلار دارد، برای کنترل تورم باید دلار را کنترل کنیم، برخی فروشندگان خرید قبل را با نرخ روز دلار می فروشند، اگر دلار کنترل شود بازار هم کنترل می شود، سیاست های خارجی هم در این زمینه نقش دارد به نحوی که اگر تنشی در منطقه پیش می آید نرخ دلار بالا می رود.

پیش بینی شما از مشارکت انتخاباتی و نتایج احتمالی انتخابات چیست؟

انتخابات خرم آباد به دور دوم کشیده می شود

جودکی: انتخابات به دور دوم می کشد و من هم جزو افراد راه یافته به دور دوم خواهم بود، مشارکت مردم خوب است، به طور معمول مردم در لرستان، استان های زاگرس نشین و عشیره ای به خوبی در این رویداد شرکت می کنند و تنور انتخابات داغ است.

برای پیشرفت لرستان و حوزه انتخابیه چیست؟

شق القمر نمی کنم/ فکری برای مشکلات لرستان نشده است

جودکی: بیکاری مشکل اصلی جوانان ما است، لرستان چیزی ندارد، از نظر صنعت تعطیل است، ایمیدرو ایدور، شستا و موسسه کوثر سرمایه گذاری نکرده اند، در مرکز استان هیچ کارخانه ای نداریم، طی چهار دهه انقلاب می توانستیم از شرکت های مادر تخصصی کارخانه هایی بگیریم، احیای کارخانه ها و واحدهای راکد اولویت اول من است و ورود و تقویت بخش خصوصی تنها مسکن برای بیکاری استان است، شهرک های صنعتی ما با استان های توسعه یافته قابل قیاس نیست، اگر نماینده شوم، شق القمر نمی کنم اما در این چند دهه فکر عاجل برای مشکلات استان نکرده اند.

زمان آزمون و خطا برای لرستان نیست

جودکی: در لرستان پتانسیل های خوبی داریم که استان های دیگر ندارند ، مثل طبیعت بکر و آب فراوان، به نحویکه جزو استان های پر باران هستیم، اما برنامه ریزی مدونی نداشته ایم، حوزه صنعت گردشگری با کمترین هزینه، سودآوری زیاد دارد، دیگر زمان آزمون و خطا برای لرستان نیست، پس باید بسته و برنامه ای برای رفع بیکاری استان داشته باشیم، در دامپروری، گردشگری، شیلات ظرفیت داریم، روستایی را به ماندن در روستا تشویق می کنیم ، اما موضوعات آب و منابع طبیعی مشکل دارد ، بنابراین باید معافیت و امتیازهایی متفاوت با استان های صنعتی داشته باشند که موجب ماندگاری شود.

جودکی: با وجود منابع آبی و پر بارشی، یک کارخانه آب معدنی در خرم آباد داشتیم که دیگر نیست در حالی که می توان این کارخانه را با هدف بازار جنوب ایجاد کرد، موقعیت سوق الجیشی به ویژه برای مراودات اقتصادی با عراق داریم، نماز صبح را در خرم آباد و نماز مغرب را در کربلا اقاممه می کنیم، فاصله کوتاهی با اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، کردستان و مرز داریم پس بندر خشک می تواند اثرگذار باشد، در لرستان پتانسیل کشاورزی، گردشگری و دامپروری دارم که باید تقویت کنیم و از این طریق در طرح های ملی کشوری اعتبار بگیریم.

در بعد ملی چه تصمیماتی برای کشور ارجحیت دارد؟

سابقه ۳۵ سالگی برای بازنشستگی منطقی نیست/ حذف کنکور مهاجرت ها را کم می کند

جودکی: سن بازنشستگی در ۳۵ سالگی منطقی نیست ، نمی توانیم بگوییم در اشتغالزایی جوانان کمک کنید از طرفی سن بازنشستیگی داشتن ۳۵ سال کاری باشد، این موارد تناقض داشته و تراز ندارد، منطقی نیست از طرفی جوانان بیکار بمانند و از طرفی سن را بالا ببریم، من در مجلس به تغییر این امر کمک می کنم.

جودکی: بیشتر مهاجرت های خارج از کشور به دلیل کنکور است، فردی دیپلم تجربی دارد و به خاطر یک یا ۲ تست نمی تواند برای رشته پزشکی قبول شود به همین دلیل به خارج از کشور می رود و کلی هزینه می کند که می توانیم این را در کشور خودمان اجرا کنیم، دهانه قیف را بزرگتر کنیم و تنگ نظر نباشیم که ماندگاری جوانان بیشتر و آسیب فرار مغزها و مهاجرت جوانان کم شود.

باید فکر عاجلی برای دختران بی سرپرست شود

جودکی: جهش مسکن در بعد ملی پیگیری می شود، این صنعت هم اشتغالزایی دارد و هم با اجرای آن قشر آسیب پذیر جامعه که آرزوی داشتن مسکن به دل آنها مانده استف قطعا خانه دار می شوند. امروز از زنان بی سرپرست و بد سرپرست غافلیم، آمار طلاق به ویژه در استان های زاگرس نشین بالا رفته و در لرستان هم زیاد است، اگر خانمی که امروز از زندگی جدا می شود درآمد داشته باشد ، مشکلی ندارد اما مابقی این قشر و زنان بدسرپرست معضل مالی دارند که باید فکر عاجل کنیم، باید به جز نهادهای حمایتی، کمک ویژه شود، آسیب های اجتماعی هم دارند، بهزیستی پس از سنی برای دختران بی سرپرست قانون حمایتی ندارد، هرچند از طریق خیران به آنها کمک می کند اما باید فکر عاجلی برای آنها کرد.

به گزارش ایرناف دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه امسال برگزار می‌شود که لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در بهارستان و ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد و در حال حاضر ۳۵۰ کاندیدا در این رقابت حضور دارند و سهم خرم آباد و چگنی از کرسی های بهارستان ۲ نفر است.

منبع :ایرنا