هوش مصنوعی بر نحوه بینش و چینش معادلات ذهنی ؛ تجزیه و تحلیل ها و تصمیم گیری های ما اثرات فراوانی گذاشته و تکنولوژی های نوین ارتباطی و مخابراتی می‌روند که کیفیت و کمیت زندگی فردی؛ اجتماعی و سازمانی مردم را بیش از پیش متحول سازند.
هوش مصنوعی ( AI ) یا
Artificial intelligence
جای پای خوبی در منظومه فکری؛ محاسباتی و آینده پژوهی ما باز کرده تا حدی که مقوله یادگیری ماشین ( ML ) یا
Machine Learning
را نیز توانسته در قامت یک فرصت بی‌نظیر محاسباتی و مشورتی برای ترسیم نقشه بهتری از خواسته ها و انتظارات ما مورد استفاده و پوشش قرار دهد.
از جمله شرکت‌های موفق که چند وقتی است در این عرصه گام‌های مفید و جدیدی برداشته شرکت وایزیر ( Visier ) است که اخیرا توانسته با معرفی و ارائه نرم افزار کاربردی Vee به عنوان یک دستیار دیجیتالی مولد ؛ خدمات مشاوره ای خوبی را در عرصه مدیریت منابع انسانی در اختیار سازمان‌ها و موسسات قرار دهد.
نرم افزار کاربردی یا همان اپلیکیشن ( Vee ) ؛
مبتنی بر هوش مصنوعی این امکان را به شما می‌دهد که با طرح سوالات و خواسته ها و نیازهای مختلف خود بهترین افراد و نیروها را برای بخش‌های گوناگون شرکت و سازمان برگزینید. تا دیروز اگر برای تامین نیروی انسانی مناسب دست بدامان انواع مصاحبه ها و آگهی ها و… می‌شدیم اما به مدد این قبیل نرم افزار های جامع می‌توانیم با کمترین هزینه و حداکثر صرفه جویی در زمان و حتی پرهیز و جلوگیری از هرگونه حب و بغض های سازمانی و شخصی در محیط کار؛ به محض درخواست واحدهای مختلف سازمانی افراد مناسب را برای مشاغل مربوطه معرفی و جانمایی کنیم که این امر دقیقا کمک بزرگی به مدیران سازمان‌ها در استفاده بهینه از منابع انسانی و همچنین شایسته گزینی و شایسته سالاری که واقعا دغدغه مهم سازمان‌های ماست خواهد کرد.

نرم افزار کاربردی ( Vee )؛ علاوه بر برخورداری از انواع و اقسام داده های تحلیلی در مورد افراد سازمان این امکان را به کاربران می‌دهد که با چشم باز مسائل نیروی انسانی خود را دنبال کنند خصوصا برای بحث برنامه ریزی های سالانه. درخت تصمیم گیری و چارت پرسش و پاسخ این نرم افزار به گونه ای طراحی شده که شما در هر مرحله بدرستی هدایت شده و تا پاسخ و راه حل مناسب را پیدا نکرده اید شما را رها نمی‌کند. خاصیت مهم دیگر Vee آن است که مانند ما انسانها تعصب و جانبداری از کسی ندارد و صرفا تمرکز آن روی داده هایی است که برای آن تعریف یا بارگذاری شده است و در واقع شما یک بایگانی کامل و جامع از کمیت و کیفیت نیروی انسانی خود دارید که در موقع لزوم میتوانید بهترین مشورت‌ها را از او بگیرید. سازمان‌ها همیشه در مورد جذب و نگهداری و برنامه ریزی نیروی انسانی دچار فراز و نشیب های فراوانی بوده و هستند که با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان امروزه سودمندتر و منصفانه تر به موضوع مدیریت منابع انسانی پرداخت. قابل ذکر است که Vee بخشی از سکو یا پلتفرم آلپاین ( Alpine ) است که خدمات مختلفی را در حوزه کسب و کار و بانک اطلاعاتی و معرفی مشاغل و بهترین افراد برای تصدی مشاغل و… را برای شما فراهم آورده است. نکته مهم قضیه بومی سازی این قبیل سکوها و نرم افزارها در کشور خودمان است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این عرصه کارهای خوبی را مورد مطالعه و اجرا قرار دهند. اتوماسیون اداری و مشخصا دولت الکترونیک شدیدا نیازمند بهره گیری مناسب از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است چرا که معنای اتوماسیون صرفا کوچ کردن از حالت انجام دستی کارها به ماشین و سیستم نیست بلکه می‌بایست در جهت پیشگیری از خطاهای انسانی و برخورداری از بهترین استانداردهای سازمانی و پرسنلی در جهت بهره وری بیشتر عوامل تولید و کسب سهم بیشتری از بازارها در دنیای پر رقابت و…باشد.
امید است که هوش مصنوعی و ارتباط آن با یادگیری ماشین را بطور جدی سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و یادمان نرود که کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی صرفا به مفهوم ماشینی کردن کارها نظیر اتوماسیون و… نیست بلکه فرصت سازی برای یادگیری مستمر؛ تغییرات سازنده؛ مهارت افزایی بیشتر؛ جانشین پروری کارآمدتر و در نهایت خوشنامی و سودآوری بیشتر برای سازمان است.

حسن خسروی.