یک چارچوب اخلاقی است و بیانگر این‌است که هر نهاد، چه یک سازمان و چه یک فرد، می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کند تا به نفع جامعه به کار گرفته شود و نتیجه این اقدامات به نفع جامعه بینجامد. مسئولیت اجتماعی مسئولیتی است که هر فرد باید انجام دهد تا تعادل میان اقتصاد و اکوسیستم را حفظ کند.

بسیاری از کانالها و صفحات تلگرامی و اینستاگرامی که وظیفه‌ای جز تولید دروغ و نفرت و دمیدن بر دوقطبی بیشتر در جامعه ندارند، هر کدام صدها هزار دنبال کننده داشته و مطالبشان هزاران بار “فُروارد” می شود. امروزه کافی است صفحه و کانالی داشته و به دروغ اخبار پر از نفرتی را علیه کسانی که جامعه علاقه چندانی به آنها ندارد یا با محوریت جدال قومی و مذهبی به اشتراک بگذاریم تا در عرض چند ساعت هزاران بار فُرواد شده و در دهها کانال و گروه به بحث و اشتراک گذاشته شود.

البته ایرادی به آنها نیست، عموم این صفحات مزدور کشورهای بیگانه‌اند و برای ترویج همین دروغ‌ها و دمیدن بر دوقطبی و نفرت میان مردم و تقویت شکافهای مذهبی و قومی در ایران دستمزد و حقوق و ردیف بودجه دریافت می‌کنند. اما ایراد هنگامی است که از بسیاری از شهروندان و مردم عادی کوچکترین نیازی به تحقیق در مورد اخبار این شبکه‌ها احساس نمی‌کنند و با اشتراک‌گذاری چنین اخبار دروغی هم باعث دیده شدن بیشتر آنها می‌شوند و هم ناخواسته در زمینی که به دنبال نابودی حیات و سرزمین خودشان است، بازی می‌کنند.
از عموم این افراد هم وقتی در مورد چرایی اشتراک‌گذاری چنین اخبار سخیف و دروغی سوال می‌کنیم با گفتن جمله”من فقط «فُروارد کردم» از پذیرش هرگونه مسئولیتی در قبال رفتار خود سرباز می زنند.

اما فراموش نکنیم که هر کسی که در ایران زندگی می کند و یا به هر دلیلی آینده و موجودیت سرزمین ایران برایش مهم است باید قبل از به اشتراک گذاری اخبار برخی شبکه‌ها (مثلا صفحه اینستاگرام و توییتر و تلویزیون «اینترنشنال») به خاطر داشته باشد که برخی از این تلویزیون و صفحات مجازی و کارکنان و مدیران و همکاران آن نه خبرنگار و نه روزنامه نگار بلکه در خدمت ضدایرانی ترین و کثیفترین سرویس های امنیتی بیگانه اند.

و به خاطر داشته باشیم که ما در قبال تک تک لایکها و به اشتراک گذاریهایمان پاسخگو و مسئول در برابر وجدان فردی، جامعه و نسلهای آینده این سرزمین هستیم.مسئولیت اجتماعی داشته باشیم .
و من یتوکل علی الله فهو حسبه
با احترام -دکتر مسعود شاهوردی