حمیدرضا قاسم پور فعال علمی، اجتماعی کشور:

اجماع جهانی علیه ایران خطرناک و غیر قابل تحمل است

حمید رضا قاسم پور فعال علمی، اجتماعی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدای منتقد گفت: صف آرایی جدی بعضی از کشورهای منطقه ، غربی و اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران طبیعی نیست و اجماع جهانی علیه ایران بسیار خطرناک و کشورمان را با چالش‌های بدخیمی مواجه کرده و در وضعیت خوبی از لحاظ اقتصادی و سیاسی نیستیم و تحت فشارها و تنش‌های داخلی و خارجی هستیم و سیاست خارجی کشور باید هوشمندانه و اصولی وارد عمل شود که بتواند اقتصاد کشور را احیا و مشکلات معیشتی مردم را رفع کند.

وی افزود: تحریم های ظالمانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فلج کننده است و رویکرد وزارت خارجه باید تغییر کند تصمیم جمعی دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران باعث شده کشور از نظر دیپلماسی ، اقتصادی و مبادلات تجاری قفل شود و اگر مراقب نباشیم باید منتظر اقدامات شوم در سطح منطقه ای و بین المللی علیه کشورمان باشیم .تحریم‌های اعمال شده علیه نظام و ملت ایران باعث شده که دولت از جیب مردم خرج کند و افزایش نرخ ارز ،خودرو، مسکن مسبب نارضایتی وحشتناکی در بین مردم شده و باید برای رفع این مشکل چاره ای اندیشید.

قاسم پور تصریح کرد: وضعیت جمهوری اسلامی ایران به حدی رسیده که بعضی از همسایگان که امنیتشان را مدیون ما هستند با گستاخی تمام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران موضع گرفته اند و این یعنی ضعف سیاست خارجی و عدم انسجام بین مسوولین ، دلسوزان نظام و اختلاف نظرات بی اساس بین سه قوه . از طرفی وجود همسایگان خائن و بی خاصیت ، برای کشورمان هزینه های سرسام آوری را بوجود آورده است. دستگاه دیپلماسی کشور باید کشورهای عراق ، کره جنوبی، هند ،پاکستان و … را تحت فشار قرار دهد که نسبت به آزاد شدن پولهای بلوکه شده ایران اقدام کند .مگر می‌شود از گرفتن غرامت جنگ هشت ساله عراق علیه کشور عزیزمان که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است چشم پوشی کرد و از حق قانونی این ملت گذشت. نخست وزیر گستاخ عراق بجای این اراجیف ( خلیج عربی و مطرح کردن موضوع دخالت ایران در امور داخلی عراق ) در صدد آزاد کردن پولهای بلوکه شده و غرامت جنگ ۸ساله علیه ایران باشد و مسوولين نظام نباید نسبت به این موضوع مهم که از شرایط اصلی ایران برای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و صلح و خاتمه دادن جنگ بوده به راحتی عبور و باید بدون مماشات مقابله به مثل کنند.سیاسیون عراقی بارها اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی ایران به بهانه ساخت اماکن مذهبی در امور داخلی کشورشان دخالت می‌کند و باید عراق را ترک کنند.

این فعال علمی، اجتماعی گفت: دیپلماسی کشور از مسیر اصلی خود که ایجاد روابط دوستانه ( سیاسی،اقتصادی،علمی، پزشکی ،فرهنگی و…) با سایر کشورهاست منحرف شده و کارنامه وزارت خارجه در تامین و تقویت منافع ملی و توسعه روابط منطقه ای و بین المللی بسیار ضعیف است و گاها تصمیم گیرندگان سیاست خارجی ما روسیه و چین هستند و از طرفی روسیه با پیاده کردن نقشه ها و سناریوهای مختلف ( موضوع قره باغ و جنگ اوکراین ) و حتی در مورد سوریه کشور ما را گرفتار و درگیر و باعث شد ادامه مذاکرات هیات دیپلماسی در خصوص برجام مختل شود . اخیرا روسیه و ترکیه بدون حضور ایران با بشاراسد رئیس جمهور سوریه مذاکرات مهمی داشتند این یعنی ضعف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. باید بپذیریم که چین و روسیه موافق به سرانجام رسیدن برجام نیستند چون منافع این دوکشور در به نتیجه نرسیدن برجام است اما هیات مذاکره کننده ما یا متوجه نمی شوند یا اینکه به فکر حفظ منافع ملی و برگشت آرامش به میان مردم شریف ایران نیستند و حتی بعضی مواقع نتیجه مذاکرات و مشکلات آنرا به سمت مقام معظم رهبری حول می‌دهند که این موضوع اصلا منطقی و عقلانی نیست چرا که شخص مقام معظم رهبری بدنبال ایجاد مشکل برای کشور و مردم نبوده و نیست و اگر برنامه ها و راهبردهای رهبری را اجرا می‌کردند حال و روز کشور این نبود .

وی ادامه داد: چین بدنبال اخذ امتیاز از آمریکاست و در قبال آن در صدد کاهش و یا قطع ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است و طبیعی است هر کشوری بدنبال منافع خود است نه دشمن تراشی و تنش . سناریوی خطرناک چین کاملا مشخص و واضح و بدنبال زدوبند با آمریکا علیه ایران است و اگر هوشیار نباشیم خطرات بزرگ و غیرقابل جبرانی ایران را تهدید می‌کند. مبادلات تجاری سال ۱۴۰۱ ایران با چین ۱۴ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مبادلات تجاری سایر کشورها عدد ناچیزی است و اگر چین و حتی روسیه در صدد کاهش و یا قطع روابط با ایران باشند چیز عجیبی نیست .بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی با واسطه با ایران کار می‌کنند و هزینه ها و خسارات فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است . حمایت و تبعیت چین ، عراق ،امارات و سایر کشورها از تحریمهای سخت آمریکا و اروپا علیه کشور و ملت شریف ایران اسلامی جای تعجب ندارد .بالاخره هر حکومتی بدنبال منافع ملی کشور و ملت خود بوده و هست . در پایان عرض میکنم که سیاست غلط و عملکرد ضعیف دستگاه دیپلماسی مسبب خیلی از مشکلات کنونی کشور است و این روند باعث شده است که منافع خودمان عقب و فاصله بگیریم و خیلی از دوستان خود را از دست بدهیم و بستر سواستفاده ، گستاخی و خیانت را برای کشورهای به ظاهر دوست فراهم کنیم که شاهد شکست و ضعیف شدن اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه ای و بین المللی باشند.

قاسم پور تاکید کرد: سیاست خارجی باید به سمت بهبود روابط دوستانه با کشورهای منطقه حرکت کند در غیر اینصورت مشکلات و فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها آسیب‌های جدی را به مردم وارد خواهد کرد . امیدواریم در آینده ای نزدیک رویکرد دستگاه دیپلماسی کشور تغییر کند تا مردم فهیم کشورمان از لحاظ اقتصادی و معیشتی بتوانند نفس راحتی بکشند

انتهای پیام/خبرگزاری صدای منتقد