مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی گفت: مهم‌ترین علل حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی عدم مهار و ایمنی در نصب بالابر در کارگاه‌های ساختمانی است.

به گزارش صدای منتقد،احمدرضا پرنده  در کارگاه آموزشی روابط کار که با حضور کارکنان ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی لرستان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار کرد: در مواردی مشاهده می‌شود برای مهار بالابر به غلط از طناب برای مهار بالابر استفاده شده، یا قرار دادن تعدادی گونی شن، یا تعدادی بلوک سیمانی روی پایه بالابر استفاده شده که باعث سقوط بالابر و حوادثی را بدنبال داشته است.

وی افزود: لازم است بالابر به روش مطمئن با سیم‌های مفتولی محکم و یا سیم بکسل متناسب به جای مطمئن ساختمان از چند نقطه مهار شود و مرتب محل اتصال سیم مهار به پشت بام ساختمان و پایه فلزی بالای بالابر چگاب و بازدید شود زیرا به علت حمل مصالح با بالابر و فشارهای وارده احتمال شل شدن یا باز شدن مهار از بالابر وجود دارد.

پرنده گفت: هرگز از فرغون برای انتقال مصالح با بالابر استفاده نشود زیرا در هنگام انتقال مصالح با فرغون دسته‌های ان زیر سقف طبقات گیر کرده و از طرفی کارگری که کلید فرمان بالابر در دست دارد مدام دستگاه را روشن می‌کند تا مصالح به بالا بیاید ولی چون دسته‌های فرغون زیر سقف گیر کرده باعث سقوط بالابر و کارگران نزدیک بالابر به پایین و حوادث وحشتناکی ایجاد می‌شود، باید برای انتقال مصالح از پاکت مخصوص استفاده شود که فاقد دسته هستند.

مدیرکل بازرسی کار عنوان کرد: عدم حفاظ چاله‌های آسانسور، عدم حفاظ پرتگاه‌ها و راه‌پله‌ها، استفاده از داربست غیرایمن، عدم جایگاه کار ایمن و مطمئن کار در ارتفاع، سقوط مصالح و قطعات از طبقات بالا به پایین و برخورد با کارگران، عدم تجهیز و استفاده از وسایل ایمنی کار در ارتفاع، عدم وجود راه پله و مسیر تردد مناسب در کارگاه‌های ساختمانی برق گرفتگی ناشی از سیستم برق غیر ایمن دستگاه بالابر قرار گرفتن در مدار برق در زمان حمل و انتقال میل‌گردها به طبقات ساختمان را از علل عمده حوادث و آسیب جسمی کارگران دانست و عنوان کرد: به همین دلایل بیشترین حوادث منجر به فوت و آسیب‌های جدی در کارگاه‌های ساختمانی است.

وی از صاحبان کار، پیمانکاران و سرپرستان کارگاه‌ها خواست با رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی از جان کارگران محافظ کنند.

پرنده افزود: مهندسین ناظر ساختمانی نیز بدقت موارد ایمنی را بررسی و درصورت غیر ایمن بودن کارگاه موارد را به کارفرمایان بصورت حضوری تشریح و مکتوب ابلاغ و جهت ایمن‌سازی محیط کارگاهی اقدامات لازم را انجام بدهند.

مدیرکل بازرسی کار عنوان کرد: برای حفاظت جان کارگران باید شرایط محیط کار ایمن فراهم شود و کارفرمایان و پیمانکاران مکلفند توجه کنند.

وی به مسولیت قانونی و شرعی و انسانی کارفرمایان و پیمانکاران افزود و گفت: پرداخت خسارت مالی هرگز جبران نبود یک انسان، یک سرپرست خانواده را نخواهد داشت لذا ضروری است با ایجاد شرایط ایمن مراقبت سلامت کارگران باشند.

پرنده همچنین از کارگران و سرپرست کارگران خواست با رعایت ایمنی کار از جان خود مراقبت کنند تا دچار حادثه نشود.

مدیرکل بازرسی کار استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و مطبوعات را برای آگاهی بخشی کارگران و کارفرمایان مهم توصیف کرد و از آن‌ها درخواست کرد با اطلاع‌رسانی نکات کلیدی پیشگیری از حوادث کار که توسط اداره‌کل بازرسی کار در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود در حفظ و صیانت و سلامت نیروی کار سهیم باشند.