دستیابی به رونق اقتصاد صنعتی در استان لرستان نیازمند حرکت به سمت صنایع نوین و نپرداختن به صنایع ناکارآمد است
بزرگ‌ترین چالشی که در صنعت استان لرستان و حتی در تمام کشور وجود دارد، این است که چرخه عمر صنعت محاسبه نمی‌شود و هیچ ‌برنامه‌ای هم برای مدیریت و بهسازی آن وجود ندارد.
دسته اول، صنایعی هستند که عمر آنها در دنیا به‌پایان رسیده و امروز کار کردن روی آنها نمی‌تواند مقرون به‌صرفه باشد؛ دسته دوم نیز صنایعی هستند که نیاز به روزآوری دارند و باید اصلاحات لازم برای تبدیل آنها به صنایع نوین انجام شود.
امروزه صنعت فولاد، به‌علت مصرف بالای منابع انرژی، سودآوری لازم را ندارد و در نتیجه کشورهای توسعه یافته، ترجیح می‌دهند با هزینه خود، این صنعت را در کشورهای در حال توسعه راه‌اندازی کنند تا از منابع معدنی آنها برای تولیدات خود استفاده کنند ولی در عوض، صنعتی مانند «آی.تی» با حداقل مصرف انرژی حداکثر سودآوری و اشتغال‌زایی را دارد.
ضرورت حرکت به سمت اقتصاد صنعتی و صنایع نوین و نیز نپرداختن به صنایع ناکارآمد، است
با این‌که منابع نفتی کشور رو به کاهش است، متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی صنایع سودآوری مانند صنایع مربوط به حوزه پزشکی، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، گیاهان دارویی، «آی.تی» و صنایعی از این قبیل وجود ندارد.
سهم تحقیق و توسعه در استان لرستان بسیار ناچیز است و فقط 3 یا 4 شرکت در استان به این مهم می‌پردازند، در حالی که سرمایه‌گذاری در این بخش به‌طور میانگین در دنیا بیش از 30 برابر سودآوری دارد.
در سال 2000 لرستان حتی یک برند نداشت که ظرفیت رقابت در بازار بین‌المللی را داشته باشد هر چند که شاید در کشور، ممکن است چند برند از لرستان وجود داشته باشد ولی یکه‌تاز نیستند، در حالی که یک صنعت زمانی می‌تواند موفق باشد که در بحث مدیریت برند موفق عمل کند.
نبود واحدهای تحقیق و توسعه در لرستان
پارک علم و فناوری آمادگی دارد که با ارائه مشاوره‌های لازم، شرکت‌ها و صنایع را به سمت ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، توجه به برندینگ، مدیریت فناوری و نقش آن در توسعه بازار و نیز توسعه دیپلماسی فناوری در صنعت راهنمایی کند تا به مدت 20 سال از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی نیز بهره‌مند شوند.
امسال مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع هیات دولت، یکی از الزامات قرارگیری در مسیر توسعه را توجه به مأموریت‌های پارک علم و فناوری عنوان کردند، بنابراین باید اراده جمعی همه مسئولان در بحث توسعه اقتصادی در این مسیر قرار بگیرد.
یکی دیگر از حمایت‌هایی که پارک علم و فناوری می‌تواند از صنایع کند، هدایت ساختار مدیریت صنعت، برای توجه به شرکت‌های «اسپین.آپ» یا شرکت‌های زایشی است. وی اضافه کرد: در آمریکا منطقه‌ای به‌نام دره فیلیپین وجود دارد که برای اولین بار شرکتی به‌نام «اچ،پی» در آن ایجاد شد که امروز منابع تولید شده در آن 74 درصد تولید ناخالص کشور آمریکا را تأمین می‌کند و بیش از 40 هزار شرکت زایشی و انشعابی از صنعت«اچ.پی» نشأت گرفته شده است و چقدر خوب است که کشور ما این الگوها را پیاده کند.
امروز دنیا مسیر دستیابی به اقتصاد صنعتی را طی کرده است و نیازی نیست که ما چرخه و فرایند جدیدی را اختراع کنیم.
کشور ما ظرفیت حرکت به سمت اقتصاد صنعتی را از نظر فیزیکی دارد، اما در بخش نرم‌افزاری مشکلاتی وجود دارد.
تا زمانی که تفکر مدیریتی در بحث تولید و اقتصاد، مبتنی بر دانش تحقیق و توسعه نباشد، این مسیر هرگز طی نمی‌شود، حتی اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد.
تولید 3 درصد منابع کانی غیرفلزی جهان در لرستان
رئیس پارک علم و فناوری لرستان گفت: منابع کانی غیرفلزی استان لرستان 3درصد منابع کانی غیرفلزی جهان است که اگر فقط روی یکی از این منابع که کربنات کلسیم است سرمایه‌گذاری لازم صورت بگیرد، بیش از 400 نوع محصول را می‌توان از کربنات کلسیم تولید کرد، اما امروز صنعت سنگ ما در استان لرستان، تقریباً ورشکسته است.
ما بارها با مکاتباتی که با حوزه‌های مختلف داشته‌ایم، آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ارائه مشاوره برای راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه، برگزاری تورهای صنعتی خارج از کشور و بازدید از صنایع نوین اعلام کرده‌ایم ولی همکاری لازم صورت نمی‌گیرد و این اقدام‌ها را فعالیت‌هایی فانتزی و غیرضروری تلقی می‌کنند.
یاداشت : منصور داودی نژاد