پایگاه خبری وتحلیلی صدای منتقد: پس از سالها مکاتبه ، مذاکره مجمع اندیشکده های بین المللی مجازی ایران www.ivico.co با وزارت نفت ، ریاست جمهوری ، مجلس ، صدا و سیما و…. سر انجام طلسم شکست و پس از حدود یکصد و ده سال خام فروشی و چهل و دو سال که از انقلاب می گذرد ، در اخبار شبکه یک سیما ساعت چهارده و چهل دقیقه مورخ 11/11/1400 در برنامه زنده میز اقتصادی سی دقیقه به موضوع پترو پالایشگاه ها و اهمیت آن پرداخته شد ، باز هم ماهی را هر وقت ازآب بگیری تازه است ان شاء الله  در جهت عملیاتی نمودن هر چه سریعتر فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با  جهاد تولید هر روز برنامه حرفه ای در مورد تولید ثروت برای همه ایرانیان و بر چیدن فقر ، فساد و تبعیض و چهارده یارانه و تولید محصولات با ارزش افزوده هزاران برابری از نفت و گاز خام اقدام گردد و..

لطفا صدا و سیما اعلان کند در مدت چهل و دو سالی که از انقلاب می گذرد چهل ساعت برنامه مفید و حرفه ای در مورد نفت و گاز و انرژی پخش شده است ؟؟!!

اگر صدا و سیما نیاز به تامین بودجه دارد مجمع اندیشکده ها با کمک هزاران کارشناس و صدها کنسرسیوم در رشته های مختلف دانشگاهی و صنعتی این آمادگی را دارد ، که همکاری لازم را بنماید ، حتی برای کلیه فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، تولیدی ، خدماتی و..

مهم

به هیچ عنوان نیاز به اذن رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی نبوده است ، زیرا مجمع اندیشکده ها پیشنهاد داده که با حمایت دولت و مشارکت مردم و سوق دادن یارانه های نقدی به سمت صندوق ملی نفت و گاز انرژی در شرف تاسیس ، نقدینگی قابل توجهی برای تاسیس پترو پالایشگاه های فوق پیشرفته فراهم خواهد شد و آئین نامه اجرایی پتروپالایشگاه ها بر این اساس در هیئت دولت اصلاح گردد و الی آخر .

طبق ماده دوم قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، دولت از اواسط سال ۱۳۹۸ تاکنون، موظف بوده از طریق وزارت نفت، نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌های ایجاد تأسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک، از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.

منظور از تنفس خوراک این است که، چون ۹۰ درصد از هزینه‌های یک واحد پتروپالایشگاهی مربوط به خوراک آن می‌شود، با اجرای این قانون، آن قدر به این واحد فرصت داده می‌شود که ابتدا هزینه‌های سرمایه گذاری اولیه را برگرداند و سپس هزینه سوخت از آن دریافت شود.

پس از تصویب این قانون، وزارت نفت با چند ماه تاخیر، در بهمن سال ۱۳۹۸ فراخوانی را اعلام کرد که حدود ۸۰۰ شرکت در آن شرکت کردند و در نهایت، حدود ۷۴ شرکت تایید اولیه شدند. حدود ۲۰ شرکت نیز تاییدیه نهایی را دریافت کردند، اما مشکل آن‌ها در این است که هنوز مجوز تنفس خوراک را از وزارت نفت و صندوق توسعه ملی دریافت نکرده اند.

ناظمی هرندی کارشناس حوزه نفت می‌گوید، وزارت نفت ظرف مدت یک ماه پس از اصلاحیه این قانون که اوایل امسال تصویب شد، باید آیین نامه اجرایی آن را مصوب می‌کرد که این کار تازه دو هفته پیش انجام شده است.

به گفته او، عقیده برخی از مسئولان وزارت نفت مبنی بر این که نیاز به اذن رهبری است، علت این تاخیر بود، اما سوال اینجاست که چطور در مرحله قانون گذاری در مجلس نیاز به اذن رهبری نبوده و در مقام اجرا این نیاز احساس شده است؟ این مشکلی است که باید توسط وزارت نفت و صندوق توسعه ملی برطرف شود، زیرا کیمسیون تلفیق مجلس نیز، برداشت از منابع این صندوق را به سبب نبود اذن رهبری رد کرده است.

ناظمی هرندی این را هم تاکید کرده که بخش دیگر تامین مالی این طرح‌ها به جز صندوق توسعه ملی، باید از طریق بازار سرمایه انجام شود که زیرساخت‌ها و موانع قانونی حضور آن‌ها در بورس برطرف شود؛ از طرف دیگر، این شرکت‌ها نیز منتظر ایجاد کانال مالی با کشور‌هایی مثل چین و روسیه هستند.

واحد‌های پتروپالایشگاهی نسبت به واحد‌های پالایشگاهی، سودآوری بیشتری دارند؛ به طور مثال، گران‌ترین محصول یک واحد پالایشگاهی، بنزین است که ارزش آن کمتر از ۳۰۰ دلار برای هر تن است، ولی محصولات پتروپالایشگاهی، عمدتا بیشتر از ۵۰۰ دلار در ازای هر تن ارزش دارند.

به طور کلی، در ازای تحویل هر بشکه نفت به پالایشگاه ۷ دلار، به واحد آروماتیک پتروشیمی ۸.۷ دلار و واحد پتروپالایشی، ۱۵.۷ دلار سود ایجاد می‌شود.