استان لرستان با وجود نرخ بالای بیکاری و نبود صنایع کافی برا اشتغالزایی همواره از ورود به پله‌های ترقی محروم و مغفول مانده است و در این شرایط انتصابات بدون در نظر گرفتن شایسته سالاری، تجربه کافی و بیگانه بودن فرد با سازمان مربوطه نمک بر زخم کهنه این دیار می‌پاشد.

 

پایگاه خبری صدای منتقد یادداشت- این وسط رسانه‌ها مرتب تیتر می‌زنند تا شاید تلنگری باشد برای استاندار لرستان که سالهاست این وادی گرفتار در گرداب بیکاری است. نیازمند طرح‌های اشتغالزایی و مدیران توانمند و باتجربه درون‌سازمانی است. خیل زیادی از دولتی ها و ملتی ها که ضوابط را بر روابط و جامعه را بر ایل و طوایف ترجیح می‌دهند همچنان در انتظار فرصتی برای سکانداری افراد کاربلد و توانمند در دستگاه‌های اجرایی استان هستند که هیچ‌چیز برای خدمت شایسته و بایسته به مردم کم ندارند مگر نشانی از رفاقت با باندهای مختص چینش مهره‌‌ها که هرگز به نفع برد شطرنج لرستان کمک نکردند و مردم پیوسته مات فلاکت و بیکاری فرزندانشان است‌.

 

از استاندار لرستان به عنوان مدیریت ارشد در استان انتظار مضاعفی می‌رود کما اینکه ایشان برای مدیریتی ویژه و برقراری استانداری ویژه خوانده شدند و دستاورد مدیریت ارشد سابق چیزی جز به قهقرا رفتن شاخص های توسعه و رفع فلاکت برای لرستان محروم نبود! و اینک اگر استاندار در گزینش مدیران شایسته استان به اندازه کافی تامل نکند فاجعه‌ای به مراتب زیان‌بارتر از ادوار گذشته در انتظار این استان است.

 

صنعت، معدن و تجارت لرستان در استان ما هیچ تناسبی با اسمش ندارد. اگر از ۴۰۰ خبرنگار لرستان بپرسید صنعت، معدن در حالی است همه پاسخ خواهند داد: تعطیل تعطیل است .اگر اینطور نبود همان اندک واحدهای صنعتی ما غیرفعال و متروکه نشده بودند.

 

اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی چه دستاورد و گزارش عملکرد قابل عرضه ای برای زخم‌های لرستان دارد؟

 

اصلا بیکاری و اقتصاد بیمار لرستان به کنار در حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگی در امورات استان کدام دستگاه‌ها پای کار هستند؟ کدام فرهنگسازی در لرستان به بار عقیده نشست؟! فرهنگ شایسته‌ سالاری؟! نقدپذیری مدیران؟! فرهنگ مدیریت صحیح بدون حب و بغض؟! فرهنگ‌سازی اینکه کار نماینده قانونگذاری است نه دخالت در انتصابها!؟ فرهنگسازی در اینکه به صرف همتبار و هم طایفه بودن هیچکس حتی من خبرنگار حق ندارم مدیر ضعیف را بزرگ و گزینه‌های لایق را کتمان کنم! متاسفانه هیچکدام از این فرهنگسازی هنوز محقق نشده است. لرستان دل چاک چاکی از این همه درد دارد و در سفر رئیس جمهور هم هر تکه از جامه پر نقش لرستان را وصله می‌کردی طرف دیگرش رها شده بود! استانی که مشکل کار دارد. مشکل اقتصاد، مشکل عمرانی، صنعتی، بی توجهی به تحقق طرح‌های شاخص فرهنگی، گردشگری، مهارت و بازاریابی و هدفمندسازی بازار و….. و حالا رکن چهارم دموکراسی بشدت در تنگنا و مضیقه است. مشکلات چاپ، گرانی کاغذ، مشکلات بیمه و مسکن خبرنگاران و… اگر سهم لرستان از کارخانه و صنعت هیچ بود در بودجه‌های فرهنگی هم سهم بسیار ناچیزی برایش تعیین کردند. در کنار فقر اقتصادی، فقر فرهنگی در ادارات و جامعه مدنی لرستان ظلمی ناجوانمردانه است. اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در انسجام رسانه‌ها، همدلی و هم‌افزایی خبرنگاران و همه مطبوعات استان به عنوان رکن چهارم دموکراسی و پل ارتباطی مردم رنجور استان با مدیران کل نقشی مستقیم و موثر دارد. وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار لرستان حرف جالبی زد: گفت: “استاندار لرستان باید بگردد و گزینه‌هایی لایق مدیریت را پیدا کند”. حالا که قرعه به نام فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان افتاده بد نیست بدانید که کار این دستگاه فقط صدور مجوز مطبوعات نیست و اگر رهبری درستی در متولی اصلی مطبوعات و رسانه‌های استان نباشد هیچ بسیج و کارزار رسانه‌‌ای برای الزام مدیران به انجام وظیفه، فرار از تنبلی و بی‌برنامگی و مبارزه با رانت و فساد مالی، فقر فرهنگی و اقتصادی هم وجود نخواهد داشت.

 

حدود ۴۰۰ خبرنگار تحت مدیریت این دستگاه زبان گویا و چشم بینای مردمی هستند که هر روز انتظار تغییر وتحولی مثبت را می‌کشند‌. همدلی و همت همین خبرنگاران در مواجه با مشکلات جزو معدود خاطرات خوش مدیریتی این استان است کما اینکه در سیل پلدختر فقط و فقط با همدلی و انسجام رسانه‌ها این بحران به خوبی منعکس و دادرسی شد.

 

و حرف آخر جناب استاندار با توجه به نقش غیر قابل کتمان رسانه‌های استان در رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی استان لرستان حال چه کسی بهتر می‌تواند دردهای کهنه جامعه رسانه و فرهنگ و هنر استان لرستان به بخوبی به وزارت فرهنگ و ارشاد منعکس کند؟! جامعه‌ای از خبرنگار و هنرمند و فعال فرهنگی که قلبشان فقط برای خودشان نمی‌‌زند و اگر یک درد از خود را فریاد بزنند صدها درد دیگر از ناشایستگی مدیران و فقر اقتصادی و محرومیت این استان در آن نهفته است.

 

نرگس سپه‌‌وند

 

مدیر پایگاه خبری سنگ‌نوشته