مهندس امیرارسلان حسینی رئیس اداره بازرگانی و بازاریابی شرکت فرهنگی ورزشی سایپا :

بازرگانی و بازریابی در ورزش به یک اصل مبدل شده است .

 

با توجه به اهمیت دانش بازرایابی ورزشی در سالهای اخیر و اهمیت بهسازی آن برای سازمان های ورزشی گفتگویی را با مهندس امیر ارسلان حسینی، رییس بازرگانی و بازریابی باشگاه سایپا در خصوص جذب سرمایه گذاری و تامین نیازهای مالی ترتیب داده شده که در زیر می خوانید:

امروزه حوزه بازاریابی و درآمدزایی چه نقشی در ورزش کشور دارد؟

دانش بازاریابی ورزشی در سالهاي اخیر اهمیت بسزایی براي سازمانهاي ورزشی پیدا کرده است، تا حدي که می توان آن را از اجزاي مهم بقاي فدراسیونها و باشگاههاي ورزشی به شمار آورد. از آنجا که فدراسیونها براي جذب سرمایه گذاري و تأمین نیازها در امر توسعه و فراگیر کردن ورزش از منابع داخلی کشور به خصوص اعتبارات متمرکز از سوي دولت با مشکلات زیادي رو به رو هستند و پاسخگوي نیازها، خواسته ها تقاضاي هواداران و مشتاقان جامعۀ ورزش کشور نیستند، و از سوي دیگر عملکرد فدراسیونها در جذب و توسعۀ درآمد، رضایتبخش نبوده است، ازاین رو رفع معضل مالی فدراسیونها، شناخت، توسعه و جذب منابع عظیم درآمد در سایه ی سرمایه گذاري داخلی و خارجی ضرورت پیدا می کند.

این موضوع در ورزش جهان چه قدر جدی گرفته شده؟

امروزه رویدادهاي ورزشی به خصوص بازيهاي المپیک تنها سرگرمی نیست، بلکه شغلهایی با درآمدزایی بالا به شمار می روند و بهره برداري اقتصادي از آن نقش بسزایی در توسعه و گستر ش منابع مالی و تحقق اهداف فدراسیونهاي ورزشی دارد. ازاین رو، جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاري، اعم از داخلی یا خارجی در حوزه ورزش به منظور توسعۀ درآمد در پوشش منابع متعددي از درآمد مانند حامیان مالی، تبلیغات، تولید لوازم و تجهیزات، صدورمجوز، برند، صحه گذاري، خریدوفروش بازیکن و موارد دیگر متجلی می شود. ورزش که موجبات افزایش ارزش افزوده کالا و خدمات را فراهم می کند، نخستین بار توسط “مولین” لقب صنعت به خود گرفت، چون سهم مهمی از درآمد در اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. از سوي دیگر صنعت ورزش و پیاده سازي گسترده آن در حال حاضر از موضوعات مورد علاقۀ بسیاري از محققان و پژوهشگران است که خواهان انتشار موضوعات علمی در حوزه بازاریابی ورزشی اند. همچنین ورزش در تولید و مصرف کالاها و خدمات ورزشی و توسعۀ اقتصادي جوامع مختلف نقش اساسی دارد و اکنون از مؤثرترین عوامل رشد اقتصاد و از درآمدزاترین صنایع در قرن بیست ویکم محسوب می شود. با مطالعه درباره ی تیم هاي ورزشی، لیگ ها و فدراسیون ها عنوان شده است، صنعت جهانی ورزش امروز بین 350 تا 450 میلیارد یورو ارزش دارد، این شامل سازهها، نقش دولت، باشگاهها، محصولات ورزشی و رویدادهاي زنده ورزشی است که نقش مؤثري در توسعۀ درآمد و پیشرفت ورزش دارند. بنابراین صنعت ورزش با برگزاري رویدادها محصولی تولید می کند که شرکتهاي صنعتی، رسانه ها و افراد جامعه شامل هواداران و علاقهمندان براي بهره برداري از این محصول، در میدانی بزرگ و در رقابتی پیچیده براي سهمی بیشتر تلاش می کنند.

یعنی می توان گفت ورزش به صنعت مبدل شده است؟

بله قطعا همین طور است. فعالیتهاي ورزشی، صنعتی است که پایه هاي این صنعت، تیم ها هستند. محصول این صنعت تفریح و سرگرمی است و دیگر صنایع نمی توانند محصول جایگزین کاملی براي آن تولید کنند. همچنین درآمد دریافتی این صنعت شاخصی از میزان تفریح تولیدشده همین صنعت است. در این حوزه باید اندیشید که محصولات ورزشی کدامند و چه کسانی آن ها را خریداری می کنند؟ شاید باید گفت تماشاگران، سازندگان ورزشگاه ها، تلوزیون ، رسانه ها و حامیان مالی مهمترین مخاطب این حوزه هستند. در این صورت روشن است ورزشهاي حرفهاي به عنوان تجارت پرمنفعت، فرصتهاي زیادي را براي بازاریابی ورزشی فراهم می آورد تا درآمدزایی کنند.

در این مسیر چه موانعی وجود دارد؟

واقعیت این است که وضعیت منابع درآمدزایی موجود فدراسیونهاي ورزشی با کمبود و محدودیت زیادي مواجه است که موانع مختلفی سبب عدم توسعۀ درآمدزایی سازمانهاي مذکور شده است. بعضی از این موانع، بیرونی و بعضی درونی اند که برخی از آنها در ساختار اقتصادي، حقوقی و مدیریتی کشور ریشه دارند و با راهکارهاي مناسب می توان آنها را از میان برداشت. ازاین رو ارائۀ راهکارهاي توسعۀ منابع درآمدزایی فدراسیونهاي ورزشی ضرورت و اهمیت پیدا می کند . از تحلیل دادهها به منظور توسعۀ منابع مالی فدراسیونها اساسی شناسایی شود. حیات و پابرجا بودن فدراسیونها وجود منابع مالی و راههاي گسترش آن است که در قالبهاي گوناگون مانند پخش تلویزیونی، حامیان مالی، فروش محصولات، تبلیغات، صدور مجوز و… ظاهر میشوند. این پژوهش تصریح می کند براي دستیابی به این منابع، تدوین برنامۀ راهبردي با هدف توسعۀ درآمد، ضرورت دارد. همچنین اهمیت برنامه ریزي در گسترش منابع درآمدزایی مذکور و روشهاي آن در حل مشکلات مالی فدراسیونها مورد تأکید قرار گرفته است که با راهکار تدوین برنامۀ مدون و راهبردي این تحقیق در یک راستا قرار دارد.

حرف آخر؟

در آخر باید به پیروي از دانش، اصول و مبانی مدیریت، رویکردهاي اقتصادي و درآمدزایی و استفادة بیشتر از فناوري نوین و به خصوص فضاي مجازي و تعامل و ارتباط با صنعت براي ارایۀ دانش فنی و تولید تجهیزات اختصاصی، به عنوان راهکارهاي مؤثر دیگر در توسعۀ درآمدزایی فدراسیونها اشاره کنم که در نهایت یکی از راهکار های شناخته شده از تحلیل یافته هاي پژوهش، توسعه و عمران زیرساختی مستمر با فناوري نوین است که در دو بخش عمده ، ساخت و توسعۀ ورزشگاهها و تعمیر و نگهداري متناسب با شرایط روز، رفاه هرچه بیشتر هواداران را مدنظر قرار میدهد که امیدواریم این امر در کشورمان به زودی زود به بهترین نحو محقق شود.

 

خبرنگار /سجادجوانمرد