همگان قبول دارند که ما برای سلامتی جسم خود نیازمند یک رژیم غذایی معقول و مناسب هستیم.
اما آیا برای سلامتی روح و روان خود نیز نیازمند یک رژیم غذایی معقول و مناسب نیستیم؟!؟
موبایل و فضای مجازی به یک تعبیر؛ فراهم کننده رژیم غذایی روحی روانی ماست. در فضای مجازی انبوهی از خوراکهای متنوع با خاصیتهای گوناگون وجود دارد که در صورت عدم استفاده عقلایی و مناسب از آنها چه بسا دچار بیماری میگردیم.
ساعتها پرسه زدن و گشت و گذار در فضای مجازی بدون هدف مشخص و سرکشی به انواع و اقسام گروه ها و کانالها و اخبار و… گرچه در ظاهر شاید سرگرم کننده و خوشایند باشند اما در واقع چیزی جز آشفتگی ذهنی و پراکندگی فکری و به تبع آن کلی برداشتهای نادرست و نتیجه گیریهای غلط و قضاوتهای ناروا و… که همگی حکم بیماری روحی و روانی برای ما را دارند چیز دیگری نصیب و بهره مان نخواهد بود. صد البته که ما بایستی برای روح و روان خود رژیم غذایی معقول و مناسبی داشته باشیم چرا که بسیاری از تعارضات و تضادهای بین فردی و مناسبات اجتماعی ناموفق ما در حقیقت از همین جا ناشی میشود که متاسفانه در هیچ کجا آنطور که باید و شاید مورد تحلیل و واکاوی و بررسی قرار نمیگیرد.
مردم ما این همه پول موبایل و اینترنت میدهند و ساعتها در گوشی خود غرق میشوند اما خروجی همه اینها واقعا چقدر باعث سلامتی فکری و توسعه فرهنگی اجتماعی ما شده است؟!؟ این نشان میدهد که ما از فضای مجازی بدرستی تغذیه نمیشویم و تا هنگامی که اینگونه است نباید از اوضاع و احوال کشور و پیرامون خود انتظار شگفت انگیزی داشته باشیم چون اجزای تشکیل دهنده همه اینها ما هستیم . همانگونه که شما هنگام خرید در بازار با وسواس و دقت و مشورت و پرس و جو در مورد یک کالا یا خدمات وقت میگذارید تا بهترین و باصرفه ترین خرید را داشته باشید؛ دقیقا هنگام استفاده از فضای مجازی نیز باید وسواس و دقت و هوشیاری داشته باشید تا هر حرف و هر مطلب و هر عکس و فیلم نادرست و قلابی را به شما تحمیل نکنند. جان کلام آنکه باید برای دوری از پریشان فکری و تشنج ذهنی و آشفتگی روحی مراقب رژیم غذایی خود در سفره گسترده فضای مجازی باشیم. غذا بر سر این سفره بسیار زیاد و متنوع است؛ اما من و شما واقعا باید همه آنها را بخوریم؟!؟
اگر کسی برای آنکه حوصله اش سر نرود و صرفا وقتش را بگذراند و وارد دریای فضای مجازی بشود قطعا عمل درست و عاقلانه ای نیست بلکه بهتر است بجای این حالت برویم در پارک قدم بزنیم و از طبیعت استفاده کنیم و یا کتابی آموزنده بخوانیم و….
آموختن سواد رسانه ای و توسعه آگاهی و دانایی و تبدیل شدن به یک شهروندی که حقوق شهروندی را میداند و بر اساس مسئولیت اجتماعی خویش تلاش برای عمران و آبادانی کشورش را دارد؛ دقیقا مصداق تقویت و ارتقاء سرمایه اجتماعی است که همه ما ملزم به رعایت و پایبندی و عمل بدان هستیم. رشد و توسعه پایدار تنها با انسانهای بالغ و رشد یافته و آموزش دیده محقق میگردد و در این خصوص ما مردم هیچ راه فراری نداریم. تا مادامی که مردم نخواهند آموزش ببینند و نخواهند توسعه فردی پیدا کنند و نخواهند که مهارتهای لازم برای یک زندگی سعادتمندانه را فرا بگیرند؛ انتظار پیشرفت و رفاه و آسایش داشتن کاملا بیهوده است. یک قلم این فرایند دقیقا آن است که لااقل برای توسعه فردی خود و داشتن جامعه ای عاری از روان پریشی و ناسالم؛ مراقب رژیم غذایی خود در فضای مجازی باشیم.
حسن خسروی.
نویسنده خبر:::

- سردبیر
اخبار پیشنهادی این نویسنده::
اجتماعیتیر 2, 1405شهرداران توجه ویژهای به مدیریت پسماند و نخالههای ساختمانی داشته باشند
اجتماعیتیر 2, 1405پورعلی: دانشگاهها با ارائه راهکارهای کاربردی، نقش مؤثرتری در حکمرانی ایفا کنند
اجتماعیخرداد 28, 1405پس از افزایش مطالبات مردمی؛ دستور استاندار برای رهاسازی آب سد ایوشان صادر شد
اخبار مهمخرداد 28, 1405یوسف خنجری؛ بازوی اجرایی توانمند برای موفقیت تیمهای ورزشی دانشگاه آزاد خرمآباد