این روزهای بهاری حال ورزش لرستان بسیار روشن و آفتابی است واردیبهشت ماه 1402را می توان برای لرستان یک ماه تاریخی در ورزش ایران عنوان کرد.

لرستان در اردیبهشت ماه علیرغم همه کمبودها ومشکلات سخت فزاری با درایت ،توانمندی و نگاه ویژه وپدرانه دکترزیویار به ورزش استان با چهار میزبانی در چهار رشته جذاب،المپیکی وپر مدال پایتخت ورزش ایران بوددر این میان برنامه ریزی ومدیریت جهادی سید آرش قیاسیان مدیر کل جوان ،با برنامه وانقلابی به همراه تیم مدیریتی علمی وبا برنامه نشان داد لرستان در آینده نزدیک به قطب اول ورزش های المپیکی در کشور خواهد شد.
 

تحول در ورزش محصول تعامل مديريت علمي با مديريت توسعه‌گرا است. ورزش لرستان هميشه مملو از چهره‌هايي بوده كه با كم‌ترين امكانات تا بالاترين رده‌هاي ملي و جهاني رسيده‌اند.
متاسفانه بايد اذعان داشت نگاه كلي دولت‌ها و مديريت‌ها به اين عرصه به هيچ وجه همسان با نگاه دولت‌ها به عرصه‌هاي ديگر نبوده و نيست.
رقم بسيار پايين بودجه‌هاي ورزشي در مقايسه با حوزه‌هاي ديگر فقط يكي از مدعا‌هاي اين موضوع است.
خوشبختانه با وجود همه‌ي اين كمبودها و ضعف‌هاي ساختاري، ورزش لرستان در بزنگاه‌هاي حساس نمره مثبت گرفته و ورزشكاران، مربيان و مديران ورزشي توانمندي را به كشور معرفي كرده است.
با تمام اين گفته‌ها حال ورزش استان طي سا‌ل‌هاي گذشته خوب نبوده است. از مهم‌ترين دلايل اين بدي احوالات، مي‌توان بي‌توجه بودن به كشف و رشد استعدادها ورزشي، پايين بودن سرانه‌ي ورزشي استان‌، نداشتن تيم‌ در ليگ‌هاي برتر كشور و ضعف عمده زيرساخت‌هاي ورزشي را نام برد. گر چه در يك فضاي نيم‌بند نمي‌توان استعداد‌يابي كرد و يا استعداد‌ها رشد كنند.
يكي از عمده‌ترين دلايل اين موضوع را مي‌توان نبود مديران توانمند علمي و عمل‌گرا در راس ورزش استان نام برد كه باعث به وجود آمدن باندهاي
مافيايي و ملوك‌الطوايفي در بدنه ورزش لرستان مي‌شود. وجود اين قبيل افراد در كنار ورزش استان و نفوذ گسترده آن‌ها در عرصه‌هاي مهم مديريتي ورزش لرستان باعث شده كه هيچ‌كدام از برنامه‌هاي توسعه‌گرايانه و زيرساخت‌هاي ورزشي موفقيت‌آميز نباشد.
در كنار اين موارد نوع نگاه كلان دولت‌ها و مديريت‌هاي گذشته به ورزش استان كه هميشه نگاهي تبعيض‌آميز در مقايسه با ساير دستگاه‌ها و حوزه‌ها بوده و اين مهم از دلايل رشد نكردن ورزش در اين ديار به شمار مي‌رود.

 

 

 

در این راستا سید آرش قیاسیان مدیرکل ساعی ورزش وجوانان لرستان که خود از خانواده ورزش بوده و تعصبش نسبت به نام وجایگاه ورزش استان در کشور نیز اثبات شده است توانسته برای نخستین بار در تاریخ ورزش لرستان و به شکلی کم نظیر در ورزش کشور در طی یک بازه زمانی کوتاه و به صورت پی در پی با برگزاری چهار میزبانی باشکوه مسابقات کشوری در چهاررشته ورزشی مهم و پرجاذبه سوارکاری ، دوچرخه سواری ،بوکس وسنگنوردی توانمندی مدیریتی و شایستگی ورزش و لیاقت مردم ورزش دوست و قهرمان پرور لرستان را به اثبات برساند. توانمندی مدیریتی ورزش وجوانان لرستان در برگزاری میزبانی های موفق طی سال گذشته در مسابقاتی مانند فیتنس چلنج بانوان و سه رده سنی جودو‌ بانوان به اثبات رسیده بود ولی در ۱۴۰۲ طی یک بازه زمانی کوتاه در اردیبهشت ماه بستر لازم برای میزبانی رقابتهای سوارکاری ، دوچرخه سواری بوکس و سنگنوردی با مساعدت استاندار ورزش دوست و مدیر کل پرتلاش ورزش استان اجرایی شد.

چهارمیزبانی تحت عنوان یادواره کنگره ۶۵۴۴شهید گلگون کفن لرستان برگزار شده اند مسابقات سوارکاری قهرمانی کشوربا حضور۵۰ سوار کار در تاریخ ۱۴و ۱۵اردیبهشت ماه در روستای پیرحیاتی خرم آباد به صورت موفق برگزار شد.

مسابقات دوچرخه سواری جاده رده سنی جوانان نیز به میزبانی شهرستان ازنا از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۱اردیبهشت ماه با حضور ۷۰ دوچرخه سوار برتر کشور با امنیت و آرامش کامل برگزار شد.

لرستان با شایستگی و افتخار میربان مسابقات بوکس جوانان بود ودر این مسابقات در ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن شهید چاغروند خرم آباد با حضور ۵۰۰ بوکسور از ۳۲استان کشور در رده جوانان شروع شده و ۲۶اردیبهشت ماه به پایان رسید لرستان با اقتدار وشایستگی به عنوان قهرمانی این رقابت های مهم دست یافت . این رقابت ها با حمایت های استاندار ورزش دوست استان لرستان دکتر فرهاد زیویار و هم افزایی و تلاش های بین بخشی با دیگر دستگاه های اجرایی و بسیج ورزشکاران استان و…برگزار شدومی توان لرستان را پایتخت ورزش ایران در اردیبهشت ماه 1402نامید ولرستان نشان دادکه علاوه بر رشد و ارتقا ورزش استان که مردم ورزش دوست لرستان به عنوان یک بانک ژنی ورزش در کشور آمادگی و لیاقت برگزاری میزبانی های مختلف ورزشی را دارند ومی توانند بستر ساز بهترین رویداد های ورزشی کشور باشند..

.
با اين اوصاف، از حدودیک  سال گذشته، مديريت علمي و عمل‌گرا با چاشني كاملاً تخصصي سكان هدايت ورزش استان لرستان را در دست گرفته است كه وجود همين تفكر هم باعث شده كه برخي باندهاي مافيايي و افرادي كه از رانت‌هاي موجود در ورزش استان استفاده‌هاي متفاوت كرده‌اند، اكنون اوضاع را ناامن ديده و سعي در مقابله و تخريب مديريت تازه منصوب شده نمايند.
خوشبختانه رويكرد جديد مديريت ورزش استان احياء زيرساخت‌ها‌ي ورزشي بوده و همچنين با سپردن سكان هدايت هيأت‌هاي ورزشي به دست افراد متخصص و خوش‌نام، در صدد استعدا‌يابي درست براي آينده ورزش قهرماني لرستان برآمده است.
در كنار اين مسايل، سید آرش قیاسیان مديركل ورزش و جوانان استان لرستان نگاه جديدي به سمن‌هاي ورزشي و جوانان و امورات آن‌ها داشته كه ادامه اين تفكر افق‌هاي روشني را براي ورزش لرستان رقم خواهد زد. پي‌گيري مصوبات ورزشي و تكميل پروژه‌هاي عمراني ورزش در جهت افزايش سرانه ورزشي لرستان از ديگر اقدامات خوبي است كه اين روزها از سوي مسوول ورزش و جوانان استان دنبال مي‌شود.
بها دادن به نيروهاي انقلابی ، متخصص، جوان ،کاملا آشنا با مقوله ورزش وجوانان ، خوش‌فكر با نگاه علمي و دانشگاهي رويكرد جديدي در بدنه‌ي مديريتي ورزش ايجاد كرده كه در گذشته كم‌تر شاهد آن بوده‌ايم و ادامه اين تحولات رويكردهاي متفاوتي براي ورزش لرستان خواهد داشت.
البته بدون شك اين برنامه‌ها نيازمند عنصر زمان هست. گر چه گذشت مدت زمان یک سال براي مديريت و تغييرات گسترده در يك مجموعه زمان مناسبي نيست ولي برنامه‌هاي زير بنايي و آمايشي كه در اين عرصه براي ورزش لرستان به صورت علمي و كاربردي انجام شده است مي‌تواند يك چارچوب خوب را تا سال‌هاي آتي براي اين عرصه به وجود بياورد.
در مورد انتقادهاي صورت گرفته هم بايد گفت كه هميشه قطار در حال حركت راسنگ مي‌زنند و البته بايد توجه داشت كه بخشي از اين انتقادات با رويكرد حمايتي و توسعه‌اي است و نگاه دلسوزان به دنبال آن است كه بايد اين قبيل انتقادات را ارج نهاد. اما بخش ديگري از انتقادات مربوط كه كساني است كه دست‌شان از رانت‌هاي مختلف حوزه‌ي ورزش استان كوتاه شده و وضعيت جديد را بر نمي‌تابند.
لذا انتظار مي‌رود استاندار محترم لرستان كه رويكرد جهادی، ورزشی، عمراني و توسعه‌گرايانه‌اش بر همگان روشن است به همراه نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي اين حوزه را با جديت حمايت كرده و كم‌كاري‌ها و نگاه تبعيض‌آميز مديران گذشته به اين عرصه را جبران نمايند.
بدون شك همت عالي مديران استاني مي‌‌تواند عرصه ورزش لرستان را براي قهرمان‌سازي و افتخارآفريني مهيا سازد.
نگاه علمي و تعهدگراي مدير كل ورزش و جوانان در كنار ديد عمراني و توسعه‌محور استاندار لرستان مي‌تواند كليد عدالت محوری را در قفل ورزش استان بچرخاند.

یاداشت :امیر محمود داودی نژاد