در پی ورود سامانه بارشی بسیار قوی به لرستان و تحت تاثیر قرار دادن بسیاری از مناطق استان پیش‌بینی‌های هواشناسی از وقوع احتمالی سیلاب و طغیان رودخانه‌ها خبر می‌دهد.

خانه‌های مجاور رودخانه ونایی تخلیه شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از تخلیه خانه‌های مجاور رودخانه ونایی در بروجرد خبر داد.

به گزارش صدای منتقد،مهدی پازوکی امروز ۲۴ فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران،  با اشاره به سامانه بارشی و هشدار وضعیت قرمز سازمان هواشناسی کشور، اظهار کرد: به دلیل بارش سنگین در شب گذشته و بالا آمدن رودخانه ونایی بروجرد مسیر تردد مسدود و خانه‌های مجاور این رودخانه تخلیه شدند.

وی تصریح کرد:  مردم از تردد غیرضرور در مسیر جاده ونایی و توقف در مسیر رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

گفتنی است، به‌دلیل بارش سنگین باران در شهرستان بروجرد و عدم دید کافی و خطر ریزش کوه در مسیر، به‌ این منظور جاده ونایی تا پایان بارش نزولات جوی (جمعه ۲۵ فروردین) مسدود است.

طغیان رودخانه‌ها در بخش پاپی خرم‌آباد

 

فرماندار خرم‌آباد گفت: رودخانه‌های بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد در پی فعالیت سامانه بارشی اخیر طغیان کردند.

محمدباقر احمدی چگنی امروز ۲۴ فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران،  اظهار کرد: رودخانه‌های بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد صبح امروز پنج شنبه ۲۴ فروردین بر اثر بارندگی‌های شدید ناشی از فعالیت سامانه بارشی اخیر طغیان کردند. این حجم از روان آب در پایین دست خساراتی در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: شدت بارندگی‌ها به منازل روستایی و زمین‌های کشاورزی روستاهای روزگیره و چل ریز بخش پاپی خساراتی وارد کرد.

فرماندار خرم‌آباد خاطرنشان کرد: راه دسترسی روستای سیرم به تنگ هفت و همچنین راه ارتباطی دهستان‌های کشور و چمسنگر که شامل ۲۳ روستا می‌شود، قطع شده است و تلاش‌ها برای بازگشایی این راه‌ها ادامه دارد.

احمدی چگنی اضافه کرد: از این روستاها راه ارتباطی ۴ روستا از سیل سال ۱۳۹۸ تاکنون تخریب شده‫ است و ساکنان آن‫ها کماکان از مسیرهای موقت برای تردد استفاده می‌کنند که گاهی با کوچکترین بارندگی مسدود می‌شوند.

وی همچنین از احتمال مسدود شدن راه دو دهستان چمسنگر و ماهرو بر اثر شدت بارش‌ها خبر داد.

بازگشایی راه ارتباطی ۵ روستا در چگنی

فرماندار چگنی گفت: راه ارتباطی ۵ روستا در بخش شاهیوند و ویسیان بازگشایی شد.

افشین بازگیر اظهار کرد: راه ارتباطی پنج روستای واقع در بخش‌های شاهیوند و ویسیان که به دلیل بارش‌های سیل آسا مسدود شده بود بازگشایی و ارتباط اهالی با سایر روستاها و مرکز شهرستان برقرار شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر راه دسترسی تمامی مناطق روستایی چگنی برقرار است اما در صورت تشدید و تداوم بارش‌ها احتمال انسداد دوباره دور از انتظار نخواهد بود.

فرماندار چگنی ادامه داد: در حال حاضر پل ورپل در شهرچم پلک دچار آبگرفتگی و بازگشت آب شده و تردد امکانپذیر نیست به همین دلیل ورودی‌های پل بسته و مسیر جایگزین برای تردد اهالی این منطقه تعیین شده است.

بازگیر با بیان اینکه این پل موقت پس از سیل فروردین ۹۸ بازسازی شده است، افزود: ارتباط اهالی این منطقه با روستاهای اطراف امکانپذیر نیست اما مردم می‌توانند از ضلع شرقی و غربی با مرکز شهرستان ارتباط بگیرند.

گفتنی است،  فعالیت سامانه بارشی قوی قبل از ظهر چهارشنبه در لرستان آغاز و موجب سرریز برخی سدها، طغیان رودخانه‌های شهری و فصلی، آبگرفتگی معابر، قطع راه دسترسی برخی روستاها، کاهش دما و اختلال در ترددجاده‌ای شده است.

آب شرب شهر برخوردار قطع شد

اصغر قهرمان امروز ۲۴ فروردین‌ماه در حاشیه بازدید میدانی از شهر برخوردار در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به بارش نعمت الهی و ادامه داشتن این بارش‌ها از دیشب به دلیل شکستگی لوله اصلی آب شرب در بستر رودخانه، آب شرب شهر برخوردار کاملاً قطع است.

وی تصریح کرد: در این راستا مامورین آبفا در این حوزه به دنبال ترمیم این شکستگی بوده و تا وصل شدن لوله آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

فرماندار دلفان خاطرنشان کرد:  با پیگیری‌های انجام شده، در کوتاهترین زمان ممکن مشکل آب شرب شهر برخوردار برطرف خواهد شد.

قهرمانی در این خصوص از صبر و حوصله مردم این منطقه تا وصل شدن مجدد آب شرب برای آنها قدردانی کرد و گفت: این حوادث طبیعی بوده و ممکن است برای مناطق دیگر نیز اتفاق بیفتد.

مخازن سد گاشمار در حال پر شدن است

آب شرب شهر برخوردار قطع شد/طغیان رودخانه‌ها در بخش پاپی خرم‌آباد

اصغر قهرمانی امروز ۲۴ فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران،  اظهار کرد:  مخازن سد گاشمار (معشوره) در حال پر شدن و سرریز هستند این امر ممکن است باعث سیلابی شدن رودخانه‌های پایین تر شود.

وی تصریح کرد:  عوامل اجرایی سد حتماً تدابیر لازم را جهت مدیریت این قضیه داشته باشند.

این مسئول اضافه کرد: ساکنین و افراد از حاشیه رودخانه‌ها فاصله گرفته و به مناطق امن منتقل شوند تا خدایی نکرده خسارت متوجه آن نشود.

جاده ونایی بروجرد مسدود شد

مسلم مرادی اظهار کرد: به‌دلیل بارش سنگین باران در شهرستان و عدم دید کافی و خطر ریزش کوه در مسیر، به‌ این منظور جاده ونایی تا پایان بارش نزولات جوی (جمعه ۲۵ فروردین) مسدود است.

وی تصریح کرد: مردم از تردد غیرضرور در مسیر جاده ونایی و توقف در مسیر رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی هواشناسی احتمال رگبار باران، رعد و برق و صاعقه در مناطق کوهستانی وجود دارد که همه کوهنوردان و عشایر مستقر در شهرستان طی دو روز آینده از صعود به مناطق کوهستانی خودداری کنند.

مرادی اضافه کرد: باران رحمت الهی است این ما انسان‌ها هستیم که نظم طبیعت را با ساخت و سازهای غیرمجاز و انحراف مسیل‌ها و رودخانه‌ها و … به هم زده‌ و بارش باران را به بحران تبدیل کرده‌ایم.