به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای منتقد ، آئین بازگشایی با حضور محسن فرج قائم مقام مدیرعامل انجمن صرع ایران، دکتر بهروز عزت پور رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی و امور مشارکت های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خانم دکتر رزیتا امیری متخصص نورولوژی، خانم دکتر سعیده طهماسبی متخصص نورولوژی، دکتر نوراله مریدی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی لرستان، شیرزاد کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، ذبیح اله محسنی مسوول روابط عمومی امور مشارکت های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی، داریوش اعتمادی فر مدیر اداری دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی و امور مشارکت های دانشگاه، ابراهیم عشقی چگنی مدیر اجرایی انجمن صرع دفتر خرم آباد، بیماران و خانواده های بیماران برگزار شد.

بیماری صرع نوعی بیماری مزمن و چهارمین بیماری شایع در جهان است که در طبقه‌بندی بیماری‌های مغز و اعصاب قرار می‌گیرد. در ایران مبتلایان به صرع حدود یک درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند.

بیشتر مبتلایان به این بیماری، سن پایین (به خصوص سال اول زندگی) دارند یا در سنین سالمندی خود به‌‌ سر می‌برند که متأسفانه به‌ دلیل نداشتن آگاهی کافی نسبت به بیماری صرع، مبتلایان هزینه‌های اجتماعی، روانی، خانوادگی و فردی زیادی را متحمل می‌شوند.

پیش از آن‌که درباره علل بروز صرع صحبت کنیم، باید بدانیم که صرع و تشنج دو مفهوم متفاوت هستند.

تشنج یعنی همان حمله‌ای که به فرد دست می‌دهد و صرع نام کلی بیماری است که تشنج می‌تواند یکی از علائم یا گاهی تنها علامت آن باشد. باید بدانیم هر کسی دچار تشنج می‌شود لزوماً صرع ندارد و اگر فرد یک یا دو بار تشنج کرده است بهتر است برای تشخیص درست بیماری، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

جالب است بدانیم که سیستم مغز و اعصاب از سلول‌های عصبی تشکیل شده است. این سلول‌ها دارای ارتباطات بسیار قوی با یکدیگر هستند که باعث انتقال پیام‌های عصبی از تمامی نقاط بدن به مغز و بردن پاسخ‌های مناسب از مغز به تمامی نقاط بدن می‌شوند.

تمامی این فرآیندها، با کمک انتقال‌دهنده‌های عصبی و الکترولیت‌های بدن مانند سدیم و کلسیم صورت می‌گیرد. در‌واقع، این فرایندها نوعی فعالیت الکتریکی ایجاد می‌کنند. زمانی‌ که فعالیت الکتریکی مغز بیش از اندازه می‌شود، تشنج رخ می‌دهد.

در شرایطی که عامل ایجاد تشنج تشخیص داده شود، مانند موارد زیر، دیگر از واژه صرع استفاده نمی‌کنیم. اما اگر علت خاصی برای بروز تشنج‌ها مشخص نشود، بیماری صرع تشخیص داده خواهد شد.

از جمله شرایط ایجاد‌کننده تشنج که علت مشخصی دارند می‌توان به علل زیر اشاره کرد: تومورهای مغزی، عفونت‌های مغزی نخاعی، تب بالا، کمبود شدید کلسیم، کاهش شدید قند خون، کمبود ویتامین B6، سکته مغزی، آلزایمر، بیماری مولتیپل اسکلروزیز، ضربه به سر و….

در این راستا، برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر، دفتر انجمن صرع در خرم آباد بازگشایی شد. این دفتر که ۲۳ مرداد ۹۸ افتتاح شده بود متاسفانه به دلایل مختلفی از قبیل کرونا خدمت رسانی خود را محدود کرده بود اما این بار با عزم بیشتر، این دفتر بازگشایی شد و مقرر شد کمک های شایانی به این دفتر و بیماران تحت درمان اعمال شود.

گفتنی است که در پایان توسط محسن فرج قائم مقام مدیرعامل انجمن صرع ایران، با اهدای لوح سپاس از دکتر بهرامی که در راستای راه اندازی این دفتر در گذشته زحمات زیادی را متحمل گشته بود تجلیل بعمل آمد و سپس احکام خانم دکتر سعیده طهماسبی بعنوان نماینده و مدیر علمی انجمن صرع در خرم آباد و ابراهیم عشقی چگنی بعنوان مدیر اجرایی انجمن اعطا شد.

خبر و عکس: پیام عالیخانی چگنی و رضا میرزایی