اخبار مهم
کد خبر : 7263
جمعه - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰

معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان: کمبود شیرخشک دراستان نداریم

خرم‌آباد- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان علت کمبود شیرخشک کودک در داروخانه‌های این استان را تشریح کرد. جواد قاسمیان یادگاری با اشاره به موضوع کمبود شیرخشک در استان لرستان، اظهار داشت: شیرخشک هایی که ما در استان داریم شامل شیرخشک های تغذیه‌ای و همچنین شیرخشک های خاص هستند که کار دارو را […]

معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان: کمبود شیرخشک دراستان نداریم

خرم‌آباد- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان علت کمبود شیرخشک کودک در داروخانه‌های این استان را تشریح کرد.

جواد قاسمیان یادگاری با اشاره به موضوع کمبود شیرخشک در استان لرستان، اظهار داشت: شیرخشک هایی که ما در استان داریم شامل شیرخشک های تغذیه‌ای و همچنین شیرخشک های خاص هستند که کار دارو را انجام می‌دهند.

 

مشکلی برای تأمین شیرخشک‌های تغذیه‌ای نداریم

به گزارش صدای منتقد، به نقل از پایگاه خبری خرم آباد فردا،قاسمیان یادگاری  با بیان اینکه شیرخشک های «رگولار» یا همان شیرخشک تغذیه‌ای بیشتر برای جبران کمبود شیر مادر استفاده می‌شوند، تصریح کرد: در این راستا کودک مشکلی برای خوردن شیر ندارد و فقط به علت کمبود شیر مادر به دلایلی، ترجیح داده می‌شود که از این نوع شیرخشک ها برای کودک استفاده شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان، افزود: برای تأمین این نوع شیرخشک خوشبختانه هیچ گونه کمبود خاصی در استان نداشته‌ایم، قیمت این شیرخشک ها بسیار پایین‌تر از قیمت آنها در سایر کشورهای همسایه حتی تا ۱۰ برابر قیمت در کشورهای همسایه به فروش می‌رفت، در گذشته به دلیل عدم نظارت به صورت قاچاق در این کشورهای به فروش می‌رفت و شاهد قاچاق معکوس در این رابطه بودیم.

قاسمیان، ادامه داد: در این راستا دولت تصمیم گرفت که به صورت کنترل شده این شیرخشک ها را توزیع کند، کمبود شیر خشک در استان نداریم و همیشه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شیرخشک‌های خاص باید با نسخه به فروش برسند

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت زاد و ولد در استان، سهمیه ما هم از سوی سازمان غذا و دارو مشخص و در اختیار ما قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اما شیرخشک های متابولیک یا خاص که باید با نسخه تهیه شوند و بیشتر مربوط به کودکانی که نارس بوده و یا در تغذیه با شیر مادر دچار مشکل می‌شوند، است به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شوند چرا که خطر قاچاق آنها نیز هست.

معاون غذا و دارو دانشگاه لرستان، بیان داشت: در این راستا اگر حتی به وفور این شیرخشک ها در کشور داشته باشیم باز هم به صورت کنترل شده وارد می‌شوند.

قاسمیان با تاکید بر اینکه البته در بعضی از موارد دچار کمبودهای شیرخشک به صورت کشوری می‌شویم که مطمئناً استان ما هم مستثنی نیست، تصریح کرد: به طور مثال در رابطه با شیرخشک «ال اف» یا همان «لاکتوز فری» چند وقتی دچار کمبود شده بودیم، البته ما جایگزین آن را داشتیم که والدین در استفاده از این شیرخشک ها با همان فرمولاسیون مقاومت می‌کنند.

 

متخصصان والدین را به استفاده از یک برند خاص شیرخشک ترغیب نکنند

وی ادامه داد: درخواست بنده از متخصصان اطفال، غدد، گوارش که این شیرخشک ها را نسخه می‌کنند و همچنین دارو سازها این است که والدین را در خصوص استفاده از یک برند مشخص ترغیب نکنند چرا که فرقی بین آنها با سایر شیرخشک های جایگزین با فرمولاسیون مشابه وجود ندارد، کودک شاید برای بار اول برای مصرف شیرخشک جدید مقاومت کند و یا احیاناً دچار مشکلات گوارشی شود، اما مطمئناً در بار دوم بدون مشکل و با علاقه شیرخشک را مصرف می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان، افزود: شیرخشک های ویژه و خاص هم باید با نسخه تهیه شوند و هر داروخانه‌ای که بخواهد از آنها فروش داشته باشد باید در سامانه «تی تک» دارو ثبت نام کند، ما مجوز را برای همه داروخانه‌ها صادر می‌کنیم، در حال حاضر نیز ۵۴ داروخانه در خصوص شیرخشک های ویژه به سامانه متصل و این مجوز را دارند، البته ما هیچ گونه محدودیتی در خصوص مجوز فروش این نوع شیرخشک ها نداریم.

قاسمیان، تصریح کرد: احتمال دارد که با اولین مراجعه‌ای که فرد به داروخانه دارد نتواند این شیرخشک خاص را تهیه کند، چون تعداد داروخانه‌ها در این رابطه ۵۴ مورد است.

وی با تاکید بر اینکه لرستان نسبت به استان‌های همجوار به لحاظ تأمین و توزیع شیرخشک در وضعیت بهترین قرار دارد، بیان داشت: کما اینکه شاهد قاچاق شیرخشک به سایر استان‌ها از استان هم هستیم که برخوردهای لازم در این رابطه صورت می‌گیرد.

 

 

خبرنگار: سجادجوانمرد