مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:ظرفیت ویژه ومغفول مانده گردشگری ورزشی در لرستان  باانعقاد تفاهم نامه با اداره کل ورزش وجوانان احیا می شود.

به گزارش صدای منتقد،عطا حسن پور در نشست با خبرنگاران استان لرستان در پاسخ به سئوال خبرنگار صدای منتقد در ارتباط با مغفول ماندن ظرفیت بی نظیر توسعه گردشگری ورزشی در استان با توجه به پتانسیل وظرفیت های بی نظیر استان در ورزش های آبی ،اسکی ،کوهنوردی وقلع نوردی وورزش اتومبیلرانی وموتورسواری گفت:

«گردشگر ورزشی سهم بزرگی در دنیای گردشگری دارد و با هدف تحقق این مهم ارتباط تنگاتنگی با اداره کل ورزش و جوانان شهرستان استان لرستان  خواهیم داشت و در قالب تفاهم نامه برنامه های عملیاتی نیز تعریف می شود.تعامل و همکاری بیشتر بین میراث‌فرهنگی واداره کل ورزش وجوانان با محوریت  هیئت‌های ورزشی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی لرستان گفت: «با توسعه گردشگری ورزشی، طبیعت‌درمانی، جاذبه‌های مربوط به برگزاری مسابقات و جشنوارهها در فصل بهار و زمستان از جمله مواردی است که بالاترین اهمیت در توسعه‌ی گردشگری ورزشی در کلیه شهرهای استان  را دارا می باشد. همچنین طبیعت گردی به عنوان یک الگوی فضایی در چند وجه باید در استان  مورد توجه قرار گیرد که سفر به مناطق طبیعی، بهره بری از مناطق طبیعی و تاثیراتی که جریان گردشگری در این مناطق برجای می نهد، دارای اهمیت است.»

حسن پور به بیان نقش کوهنوردان در حفظ آثار و گردشگری پرداخت گفت: «اداره میراث فرهنگی آمادگی لازم را جهت همکاری و تعامل با هیات های  کوهنوردی و اداره ورزش و جوانان در همه زمینه ها را دارد و می توان درکنار هم از امکانات موجود در جهت پیشرفت گردشگری ورزشی درشهرستان استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: مجموعه پادگان ۰۷ خرم آباد دارای شماره ثبت ملی می‌باشد و هرگونه تخریب یا آسیب به آثار تاریخی آن جرم محسوب می شود.

حسن‌پور ادامه داد: کل مجموعه ۱۵ هکتاری پادگان ۰۷ خرم‌آباد تحت عنوان “محوطه و مجموعه بناهای تاریخی پادگان” ثبت ملی می باشد و این عنوان به همراه شماره ثبت ملی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه در سال ۱۳۹۴ ثبت ملی شده است، گفت: اما مالکیت آن با ارتش بوده و برای هرگونه ساخت و ساز در آن باید ضوابط ثبت ملی رعایت شود بنابراین هرگونه اقدام و عملیات ساخت و ساز در حریم و عرصه این مجموعه باید بر اساس ضوابط میراث فرهنگی صورت گیرد.

وی افزود: هفت هکتار پادگان ۰۷ دارای آثار تاریخی بوده و هرگونه تخریب، تهدید و یا آسیب به این بناها طبق قانون جرم محسوب می شود همچنین هشت هکتار باقی مانده دارای زمین هموار بوده که قرار است برای ساخت و ساز به پیمانکار واگذار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بحثی بر سر مالکیت وجود ندارد و ارتش می تواند براساس مالکیت اقدام کند اما برای پِی کنی همچنین ایجاد ساختمان و یا تعداد طبقات حتما باید ضوابط را رعایت کند.

حسن پور افزود: براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی چنانچه هر فردی به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تاسیسات، اشیا و لوازم، خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی-تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر الزام به جبران خسارات وارده، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می شود که این ماده قانونی نشان دهنده اهمیت میراث تاریخی و فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: پادگان ۰۷ خرم‌آباد به عنوان یک میراث ماندگار تاریخی برای مردم شهر از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید هرچه سریع‌تر ساماندهی شود و مرمت محوطه و بناهای آن در دستور کار قرار گیرد.

بیش از ۷۶۴ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری لرستان بازدید کردند

وی گفت: ۷۶۴ هزار و 37 نفر از ۱۶ اسفندماه سال گذشته تا هشتم فروردین جاری از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی این استان دیدن کردند.

وی ادامه داد: در این مدت ۱۶۰ هزار و ۲۷۵ نفر از جاذبه های تاریخی، ۳۱۱ هزار و ۹۹۷ نفر از جاذبه های طبیعی، ۱۳۹ هزار و ۲۰۹ نفر از جاذبه های مذهبی، یک هزار و ۳۵۹ نفر از جاذبه های تفریحی، ۴۱ هزار و ۳۰ نفر از جاذبه های دست ساز همچنین ۱۱۰ هزار و ۱۶۷ نفر از موزه های لرستان بازدید کردند.

وی افزود: همچنین ۱۵۱ هزار و ۴۵۶ نفر در اقامتگاه های رسمی، غیررسمی و اضطراری لرستان پذیرش شدند و در مجموع ۶۰۰ مورد بازدیدهای نظارتی در این استان صورت گرفت.

حسن‌پور بیان کرد: در خصوص فروش بلیط نیز قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون در بین پنج موزه برتر کشور قرار دارد و جاذبه های تاریخی طبیعی آبشار بیشه، مجموعه تاریخی قلعه فلک الافلاک، آبشار نوژیان، آبشار گریت و موزه زبان و فرهنگ لرستان بیشترین بازدید را داشتند.

وی گفت: ۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۴۰۰ تخت، یک متل با ظرفیت ۵۰ تخت، ۱۳ مهمانپذیر با ظرفیت ۴۴۰ تخت، پنج مجتمع اقامتی با ظرفیت ۱۸۰ تخت،خانه های مسافر با ظرفیت ۲۰۰ نفر همچنین هشت اقامتگاه بوم گردی مجوزدار با ظرفیت ۴۰۰ نفر در حال میزبانی از مسافران نوروزی است.

وی افزود: همچنین ۱۶۵ مدرسه در سطح استان برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده که با احتساب امکانات مراکز رفاهی، ظرفیت پذیرش و اسکان هشت هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۲ ایجاد و علاوه بر مدارس، مراکز رفاهی ناحیه یک و ۲ خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و ازنا برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته‌ شده است و در مجموع ۱۱۴ اتاق ویژه با ۳۸۰ تخت در اختیار مسافران قرار داده می شود.

وی اضافه کرد: پنج هزار اثر تاریخی و ۸۰ جاذبه طبیعی گردشگری در این استان وجود دارد که تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تاکنون پنج هزار نفر نرم افزار «لرستان سفر» را نصب کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: نرم افزار “لرستان‌سفر” به منظور معرفی جاذبه های گردشگری استان به مسافران نوروزی طراحی و جایگزین تبلیغات کاغذی و بروشورهای راهنما شده است.

حسن پور اظهار کرد: گردشگری یکی از نقاط قوت لرستان است و توجه به این مهم می‌تواند در توسعه و رونق اقتصادی استان نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع در سراسر استان برای استقبال مسافران بیان کرد: پیش‌نیاز سفرهای نوروزی، برگزاری جشنواره گردشگری و صنایع دستی در تهران بود که برگزار و تمامی ظرفیت های مختلف لرستان به علاقه مندان معرفی شد.

حسن پور ادامه داد: همچنین نرم افزار تلفن همراه “لرستان سفر” برای تسهیل در گردش مسافران نوروزی طراحی شده و به صورت آسان قابل دسترسی است به نحوی که تنها برای نصب و راه اندازی آن به اینترنت نیاز است سپس بصورت آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: طی هماهنگی با شرکت مخابرات لرستان، مسافران پس از ورود به این استان پیامک خوش آمد گویی و لینک دریافت این نرم افزار را دریافت خواهند کرد که با نصب آن و انتخاب منطقه مورد نظر تمامی آثار تاریخی و گردشگری در قالب بیش از ۱۰۰ کلیپ تصویری و عکس معرفی خواهد شد.

حسن‌پور با اشاره به اینکه نرم افزار لرستان سفر برای نخستین بار طراحی شده است گفت: در سال‌های گذشته معرفی آثار تاریخی و گردشگری لرستان در قالب بروشور های تبلیغاتی صورت می‌گرفت که با انجام و طراحی این نرم افزار سالانه بیش از یک میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: این نرم افزار یک برنامه جامع برای معرفی و هدایت مسافران نوروزی به مراکز و جاذبه‌های گردشگری استان است همچنین معرفی و آدرس تمامی مراکز تفریحی و گردشگری، مراکز اقامتی و سایر نقاط مهم استان در این برنامه قابل دسترسی است و امکان هدایت مسافران از طریق مکان یاب به طرف محل مورد نظر وجود دارد.

وی همچنین اضافه کرد: در دامنه قلعه فلک‌الافلاک نیز نمایشگاه دایمی صنایع دستی دایر و تلاش شده است با حذف مشاغل مزاحم، تمام تمرکز مسافران بر صنایع دستی لرستان باشد تا از ازدحام جمعیت در مجموعه باغ گلستان برای معرفی ظرفیت های استان استفاده کنیم.

حسن پور همچنین بر لزوم ارائه خدمات مطلوب به گردشگران و مسافران نوروزی در این استان تاکید کرد و گفت: ۲ پایگاه فعال اسکان نیز در مرکز استان مستقر شده و در مجموع ۵۰۰ نفر عوامل اجرایی در شهرستان‌های بروجرد، الیگودرز، دورود، الشتر، نورآباد، ازنا، کوهدشت و پلدختر در حال خدمت‌رسانی هستند.

فروش ۱۰ میلیارد ریال از تولیدات بازارچه صنایع دستی خرم آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۱۰ میلیارد ریال تولیدات بازارچه صنایع‌دستی محوطه باغ «گلستان» مجموعه تاریخی، فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون توسط گردشگران خریداری شد.

عطا حسن پور اظهار کرد: در ایام نوروز به دنبال استقبال چشمگیر مسافران نوروزی، هنرمندان صنایع‌دستی استان محصولات خود را در ۱۲ رشته شامل البسه محلی اقوام لر، ماشته‌بافی، گلیم‌بافی، نقاشی روی چوب، کپوبافی، تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، مس چکشی، جاجیم‌بافی، قلم‌زنی، میناکاری و نمدمالی عرضه می‌کنند.

وی گفت: ایام نوروز و استقبال خوب گردشگران از جاذبه‌های متنوع تاریخی و فرهنگی لرستان، فرصت مناسبی برای رونق تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی استان فراهم کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: با ورود گردشگران به لرستان فرهنگ و تنوع صنایع‌دستی استان معرفی می شود که این امر در افزایش فروش محصولات بومی و زیبای صنایع‌دستی نقش بسزایی خواهد داشت.