دکتر کیانوش هادی پور ریاست هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان لرستان به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری در نشستی مطبوعاتی میزبان خبرنگاران بود در خصوص رفاهیات کانون مطالبی عرضه داشت.

به گزارش  صدای منتقد ،رئیس کانون وکلای دادگستری استان لرستان گفت:هم اکنون مجموع همکاران زیر نظر کانون علاوه بر کادر اداری، ۷۸۰ وکیل و ۱۹۰ کارآموز را شامل می شود.
هادی پور افزود: کانون وکلاء، نهادی خودگردان است و برای اداره امور و تأمین هزینه نه از دولت بودجه ای دریافت می کند و نه تسهیلاتی اخذ می کند. با این وجود در سه سال گذشته بیش از یکصد و هشتاد میلیارد ریال تسهیلات در اختیار همکاران وکیل قرار داده شده است.

وی تصریح کرد در دوره ششم تلاش شده بیش از پیش به رفاهیات همکاران توجه شود در همین جهت تیم فوتسال وکلای استان به المپیاد کشوری کانونهای وکلاء اعزام شده و با عقد قراردادهایی سالن ورزشی و استخر برای استفاده عموم همکاران در اختیارشان قرار داشته است.
طی مذاکره با صندوق حمایت از وکلاء مبلغ پانصد میلیارد ریال به کانون لرستان اختصاص داده شده که بخشی از آن جذب شده و در قالب اعطاء تسهیلات جدید در اختیار همکاران وکیل قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس کانون وکلای لرستان:

فرهنگ استفاده از وکیل ضعیف است

محسن ملکشاهی با اشاره به فرهنگ استفاده از وکیل در جوامع مختلف گفت: حتی در بین استانهای کشور، اختلاف زیادی در بحث میزان استفاده از تجارب وکلاء در پرونده های قضایی وجود دارد. برای نمونه در استان قزوین حدود ۲۵ درصد پرونده ها به وکیل ارجاع می شود اما در استان لرستان این نسبت فاصله زیادی با مطلوب دارد.

وی یکی از علل عدم حضور وکلاء در پرونده های قضایی را بنیه ضعیف اقتصادی مردم استان دانست و افزود: البته بسیاری از همکاران از مراجعین به دفاتر خود، حق مشاوره دریافت نمی کنند و مردم می توانند از علم و تجربه وکلاء در این موارد بصورت رایگان بهره مند شوند.

نایب رئیس کانون وکلاء در ادامه حضور خود در نشست مطبوعاتی به مناسبت سالروز استقلال نهاد وکالت تصریح کرد: استقلال وکیل نه به معنی تقابل با حاکمیت بلکه به معنی آزادی دفاع از حقوق مردم بدون نظارت و دخالت حاکمیت است بدون آنکه سایه تعلیق و ابطال پروانه بر سر همکاران باشد.

دکتر فیروز احمدی:
إعمال تبصره ماده ۴۸ خلاف شرع است

یک عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان لرستان گفت: از بزرگترین دستاوردهای بشر، قواعد و اصولی است که بر روابط انسانها و جوامع حاکم است و در قالب وضع قانون می باشد. وی به اهمیت وجود قانون و نقش آن در نظم دهی زندگی بشر اشاره نمود و افزود: همانطور که مهمترین دستاورد های بشر، قانون است، یکی از مدافعان قانون، وکلای دادگستری هستند و تبلور اصلی قانون در دادگاه نمایان می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در ادامه افزود: حضور وکیل در پرونده باعث آسودگی خاطر موکل می شود. حتی در پرونده هایی که اشخاص با اتهامات سنگین مواجه هستند که بعضاً ممکن است سالب حیات باشد اگر وکیل در کنار این افراد باشد احساس آسودگی خاطر بیشتری می کنند که کسی بعنوان وکیل در کنارشان از حقوق آنها دفاع می کند.

رئیس سابق کانون وکلای استان، نقش دیگر وکیل را ایجاد محتوای حقوقی مورد استناد در محاکم دانست و گفت: محتوای حقوقی مورد استناد در محاکم اغلب توسط وکلای دادگستری ایجاد و ساخته و پرداخته می شود.

احمدی در پایان، تصویب و إعمال تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری که در جرائم امنیتی تنها قادر به انتخاب وکیل از لیست محدود مورد تائید قوه قضاییه هستند را خلاف اصل آزادی انتخاب وکیل(تصریح شده در قانون اساسی) و حتی خلاف شرع دانست که با توجه به صلاحیت عام وکلا در بدو ورود وکالت مورد قبول نیست و حتی کلیت قوه قضائیه موافق اجرای این تبصره نیست.

بازرس هیئت مدیره کانون وکلای لرستان:

حفظ استقلال کانون وکلاء ضروری است

همایون آزادی، بازرس و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان لرستان ضمن حضور در نشست مطبوعاتی آن نهاد با تبریک روز وکیل مدافع به همکاران و تشکر از حضور اصحاب رسانه به ذکر تاریخچه تشکیل کانون وکلای دادگستری از دوره وزارت دادگستری و نخست وزیری مرحوم داور تا دوره مرحوم مصدق پرداخت.

وی افزود اتحادیه بین المللی وکلاء در سال ۱۹۴۷ تشکیل شده و ایران نیز دو سال بعد به عضویت در کانون جهانی درآمده و از اعضای اصلی و قدیمی این اتحادیه است و همواره بعنوان عضوی مستقل و تاثیرگذار حضور داشته است

وی با اشاره به هفتاد سال قدمت استقلال کانونهای وکلاء در ایران، بر ضرورت حفظ این استقلال تأکید نمود و وجود کانون مستقل و وکیل مستقل را تضمین کننده رعایت حق و عدالت دانست.

خبرنگار :رضا میرزایی