اجتماعی » اخبار مهم » فرهنگ و اندیشه » لرستان » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 4654
شنبه - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

وزیر میراث فرهنگی: قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد بزودی ثبت جهانی می‌شود

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گفت و گوهای لازم برای آزادسازی اطراف قلعه فلک الافلاک انجام شده است، گفت: در آینده ای نزدیک تحولی جدی در این اثر مهم میراث فرهنگی صورت می‌گیرد و شرایط ثبت جهانی آن فراهم می شود. به گزارش صدای منتقد، سید عزت اله ضرغامی در سفر […]

وزیر میراث فرهنگی: قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد بزودی ثبت جهانی می‌شود

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گفت و گوهای لازم برای آزادسازی اطراف قلعه فلک الافلاک انجام شده است، گفت: در آینده ای نزدیک تحولی جدی در این اثر مهم میراث فرهنگی صورت می‌گیرد و شرایط ثبت جهانی آن فراهم می شود.

به گزارش صدای منتقد، سید عزت اله ضرغامی در سفر به لرستان و بازدید از قلعه فلک الافلاک خرم آباد در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ثبت جهانی یک اثر تاریخی به لحاظ دارا بودن شاخص های مورد نظر یونسکو باید از استانداردهایی برخوردار باشد که در مورد قلعه فلک الافلاک نیز باید این استاندارها فراهم شود تا این قلعه با آزادسازی حریم اطراف آن همچون نگینی بدرستی از زوایای مختلف دیده شود.
وی افزود: اقداماتی طی سال های اخیر در راستای آزادسازی اطراف این بنای تاریخی ارزشمند انجام شده یکی از موانع مهم بخش هایی است که در اختیار نیروهای مسلح وجود دارد که پیگیری های لازم برای انتقال تجهیزات و امکانات آنها صورت گرفته و در سفر رییس جمهور به لرستان این موضوع قطعی و اعتبارات خوبی هم لحاظ شد.
ضرغامی اظهار داشت: طرحی بسیار خوب که شایسته لرستان و خرم آباد و قلعه فلک الافلاک است با نگاه کاملی از حیث زیبایی شناسی، محیط زیستی و تاریخی آماده شده که در آینده نه چندان دور بعد از انتقال تجهیزات نیروهای مسلح و در اختیار قرار گرفتن محوطه ها در اختیار میراث فرهنگی، شرایط ثبت جهانی این قلعه تاریخی فراهم خواهد شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص پادگان ۰۷ خرم آباد گفت: از لحاظ قانونی همه دستگاه های دولتی، عمومی و خصوصی موظفند اگر ابنیه تاریخی در اختیار دارند از اعتبارات آن دستگاه استفاده کنند تا آثار بنای تاریخی احیا شود و امکان بازدید مردمی از آن فراهم شود چرا که آن آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی متعلق به مردم و در شمار داشته های مردم قرار دارد.
وی گفت: دبیرخانه ای تاسیس شده است که با جدیت موضوع خانه و ابنیه های تاریخی که در اختیار برخی دستگاهها قرار دارد و یا اینکه استفاده اداری از آنها دارند مورد پیگیری قرار دارد که شرایط استفاده مردم بصورت بازدید از آن بناهای تاریخی فراهم شود.
ضرغامی گفت: بناهای تاریخی متعلق به مردم هستند و باید این فرهنگ با همکاری دستگاههای مختلف شرایطی ایجاد تا امکان بازدید از آنها فراهم شود.

بسیاری از مشکلات مردم ناشی از کم کاری است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی گفت: روزهای هشتم و نهم دیماه را انقلاب سوم نام نهاد و طی سال های گذشته در خصوص اهمیت این ۲ روز در شهرها و استان های مختلف صحبت می کردم.
وی افزود: امسال اما ترجیح دادم بجای سخنرانی به آن ماموریت های کاری که به حوزه کارم مربوط می شود بیشتر بپردازم و امروز بسیاری از مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند ناشی از کم کاری است.
ضرغامی گفت: مشکلاتی که مستقیما با معیشت مردم ارتباط دارد اولویت هستند که بجای سخنرانی باید به آنها رسیدگی کرد.
وی افزود: امسال همزمان با روزهای هشتم و نهم دیماه بجای سخنرانی به شهرهای مختلفی همچون نهاوند، ملایر، بروجرد و خرم آباد سفر داشتم، مردم گرفتاری ها و مشکلاتی دارند ، خدمت به آنها و حل این مشکلات باید انجام شود و وقت زیادی هم نداریم.