کتاب ” مارادونا چه گوارای فوتبال ” اثر مهدی بیرانوند نویسنده و روزنامه نگار لرستانی منتشر و رونمایی شد.

به گزارش صدای منتقد،مارادونا چه گوارای فوتبال اولین اثر مهدی بیرانوند ” روژمان ” نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی در حوزه مستند نگاری و ورزش است. کتابی که با زبانی ساده و شیوا از زندگی حرفه ای دیگو آرماندو مارادونا اسطوره فوتبال دنیا سخن می گوید.

این کتاب چهره سیاسی و مبارز مارادونا را خارج از مستطیل سبز نیز روایت می‌کند‌. ارتباط همیشگی مارادونا با رهبران سیاسی مشهور جهان و ضد امپریالیسم جهان نشان از فعالیت سیاسی این بازیکن خارج از زمین فوتبال دارد.

کتاب با سخنان مارادونا آغاز می شود:
من مارادونا چه گوارای فوتبال هستم. کسی که هم گل زده، هم اسطوره بوده ، هم عصیان گر مستطیل سبز و هم هرچیزی که بوده ام را می پذیریم. من یک جنگجوام یک شورشی که طعم فقر، کمبود ها، حسرت، آرزو را چشید تا به بلندای موفقیت رسید و به سیاست های اشتباه جهانی نه گفت و طرفدار محرومین بود. من شاید به خودم باخته باشم اما اتفاقات بزرگی را برای ورزش فوتبال رقم زده ام و همیشه توان تحمل سختی ها را داشته ام.

نویسنده کتاب در این کتاب بیشتر سعی بر بررسی دوران مارادونا در ناپولی و بررسی زندگی سیاسی این اسطوره ماندگار داشته است. علاقه بی حد و مرز مارادونا به شخصیت انقلابی مشهور ” ارنستو چه گوارا و فیدل کاسترو ” دلیلی بر نام گذاری کتاب بوده است که بخش اصلی کتاب به این موضوع پرداخته شده است.

نویسنده کتاب در بخشی از مقدمه کتاب با توجه به موضوع یاد شده ” علاقه سیاسی مارادونا به شخصیت های مبارز و مسائل سیاسی ” اینگونه می نویسد:

بله این دیگو آرماندو مارادونا بود. فوتبالیست کوتاه قامتی با موهای فرفری که تیر خلاص را در جام جهانی ۱۹۸۶، با دست به قلب انگلستان شلیک و دارو دسته پیتر شیلتون را مات و مبهوت کرد. گلی که ” دست خدا ” نام گرفت و قلب ملیونها آرژانتینی را فتح کرد. آرژانتینی که زادگاه بزرگان در آمریکای لاتین بود و قلب آن شخصیت مبارز ” ارنستو چه گوارا ” را در خود پرورش داده بود.

این کتاب چهره مارادونا با آن روح شورشی اوست. فوتبالیستی که خودش را چه گوارای فوتبال نامید و بارها از سیاست های کشور های سرمایه دار به رهبری آمریکا انتقاد کرد و محبوب طرفداران تفکر سوسیالیستی بود.

کتاب ” مارادونا چه گوارای فوتبال ” از انتشارات امتیاز با ویرایش : بهاره قاسمی و دور خوانی: ریحانه پیرهادی. به شمارگان ۵۰۰ جلد و تعداد صفحات ۱۲۸ همراه آلبوم عکس به قیمت ۶۵ هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است.

 

مرضیه صیدی