اخبار مهم » لرستان » ویژه خبری » یاداشت
کد خبر : 4543
پنجشنبه - ۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹

تحقق وعده‌های صادق/ ایجاد پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

 صنعت لرستان که در دهه های گذشته به دلیل سوءمدیریت و مشکلات سرمایه گذاران به کما رفته، طی یک سال گذشته پیگیری های مختلفی برای زنده شدن این ظرفیت ها صورت گرفته است و با توجه به اینکه ۹۷ درصد صنایع استان کوچک و متوسط هستند، احیا و بازیابی  این واحدها به طور جدی دنبال […]

تحقق وعده‌های صادق/ ایجاد پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

 صنعت لرستان که در دهه های گذشته به دلیل سوءمدیریت و مشکلات سرمایه گذاران به کما رفته، طی یک سال گذشته پیگیری های مختلفی برای زنده شدن این ظرفیت ها صورت گرفته است و با توجه به اینکه ۹۷ درصد صنایع استان کوچک و متوسط هستند، احیا و بازیابی  این واحدها به طور جدی دنبال شده است.

به گزارش صدای منتقد به نقل از ایرنا، ۱۲۲ واحد تعطیل یا نیمه کاره صنعتی لرستان طی یکسال گذشته با حمایت‌های دولت و پیگیری های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته و علاوه بر این طرح های موثری همچون توسعه فرودگاه خرم آباد و خط تولید جدید نساجی بروجرد تکمیل شده است.

به گفته بهمن جعفری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان، هزار و ۲۸۸ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در استان ثبت شده است که تعدادی تعطیل و برخی نیمه‌فعال و در مجموع بیش از۵۰ درصد با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

در سفر سال گذشته هیات دولت و رییس جمهور به لرستان هم مطرح شد که سرمایه صنایع راکد این استان ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود و دولت در این راستا تسهیلات سرمایه در گردش را در قالب طرح های رونق تولید، اشتغال روستایی، جهش تولید و کمک های فنی و اعتباری برای یارانه سود و بازسازی خطوط تولید می دهد تا سرمایه گذاران خطوط تولید یا محصول خود را تغییر دهند.

همچنین رییس جمهور در این سفر مشخصا اعلام کرد خصوصی سازی غلط منجر به تعطیلی برخی صنایع لرستان شده که قرار است مشکل آنها بررسی و رفع شود، آیت الله رییسی این نکته را هم تاکید کرد که یکی از مسائل مهم لرستان طرح‌های نیمه تمام است و در این راستا یکی از کارهایی که در تهران و استان ها انجام شده اولویت سنجی طرح‌ها برای تعیین تکلیف و احیا است.

پس از این سفر و تاکید رییس جمهور در خصوص ضرورت احیا و توسعه صنعت لرستان، اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت تا جاییکه اکنون و کمتر از یکسال پس از انجام این سفر ۲۰ واحد صنعتی لرستان احیا و ۱۰۲ واحد نیز تکمیل شده است.

در مجموع ۱۲۲ واحد تعطیل یا نیمه کاره صنعتی لرستان طی یکسال گذشته با حمایت‌های دولت و پیگیری های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته و درب بسته این واحدها بار دیگر به روی توسعه و پیشرفت اقتصادی گشوده شده است.

بیش از پنج هزار فرصت شغلی مصوب سفر رییس جمهور به لرستان ایجاد شد

استاندار لرستان گفت: براساس اعلام بیمه، بیش از پنج هزار فرصت شغلی از محل اعتبارات و تسهیلات سفر ۱۹ آذر پارسال رییس جمهوردر این استان ایجاد شده است.

فرهاد زیویار افزود: کارنامه یکساله دولت در لرستان مطلوب‌ و بیانگر تلاش مستمر است اما هنوز از آن راضی نیستیم چراکه شایستگی مردم بیش از اینها است.

وی اظهار داشت: در سفر پارسال رییس جمهور به لرستان ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در اختیار استان قرار گرفت و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ریالی مصوب شد که اگرچه در ماه‌های گذشته حجم بالایی از این عدد در اختیار استان قرار داده نشده است ولی طبق گزارش بیمه ماحصل همین اعتبارات و پرداخت آن، بیش از پنج هزار نفر شاغل بیمه شده می باشد.

موج خدمت دولت سیزدهم/ پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

احیای ۲۰ واحد صنعتی در لرستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان به ایرنا گفت: پس از سفر رییس جمهور به استان اقدامات لازم با جدیت پیگیری شد و حدود یکسال گذشته تاکنون ۲۰ واحد صنعتی تعطیل این استان احیا شد و به چرخه تولید بازگشت.

بهمن جعفری با اشاره به تاکید رییس جمهور در خصوص احیای ظرفیت های موجود افزود: اشتغال احیا شده این طرح ها ۱۰۶ نفر بوده و مجموع حجم سرمایه گذاری آنها نیز ۵۲۳ میلیارد و ۶۶۵میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: واحدهای احیا شده در مدت فعالیت دولت سیزدهم در شهرک های صنعتی بروجرد، ۱ و ۲ خرم آباد، الشتر، الیگودرز و نواحی صنعتی مرزبان ازنا، علی میرزایی نورآباد، پل هرو و منطقه ویژه اقتصادی استان مستقر هستند.

وی ادامه داد: نوع کاربری این واحدها کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، دارویی و بهداشتی است که از سال ۸۴ تا ۱۴۰۰ به دلایل مختلف تعطیل شده بودند.

جعفری اضافه کرد: ۵۶ واحد صنعتی استان از سال‌های گذشته به تملک بانک ها درآمده است که مزایده چند مرحله‌ای واگذاری این واحدها به سرمایه‌گذار جدید نیز تا پایان امسال برگزار می‌شود که با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی، مقرر شده است تمامی بانک ها در طول سال، چهار بار مزایده را انجام دهند تا واحدهای تملک شده به افراد حقیقی و حقوقی دارای اهلیت مالی و فنی واگذار شود.

وی اظهار داشت: تعیین تکلیف واحدهای تملک شده یکی از برنامه های اصلی صمت استان در سال جاری می باشد که در این راستا مقرر شده است درصورتی که واحدهای تملک شده مشکلات حقوقی و قضایی داشته باشند نسبت به رفع آن در استان اقدام شود.

مدیرکل صمت لرستان با بیان اینکه بیشترین واحد تملک شده مربوط به بانک ملت است ادامه داد: این بانک بیشترین تسهیلات بنگاه های زودبازده را از سال ۸۴ تا ۸۶ پرداخت کرده است.

جعفری بدون اشاره به سرمایه اولیه واحدهای تملک شده تصریح کرد: باتوجه به افزایش قیمت ها در سال های اخیر، حجم سرمایه گذاری و اشتغال واحدهای تملک شده در حال به روز رسانی است که همراه با برآورد دقیق امکانات زیرساختی و زمین ، توسط بانک ها ارزیابی مجدد انجام می شود.

موج خدمت دولت سیزدهم/ پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

تکمیل کارهای نیمه تمام و تثبیت ۷۶۱ فرصت شغلی در صنعت

مدیرکل صمت لرستان همچنین گفت: تکمیل واحدهای نیمه تمام استان از سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار گرفت و از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون ۷۶۱ فرصت شغلی در این خصوص ایجاد یا تثبیت شد به نحوی که در این مدت ۱۰۲ واحد صنعتی استان با مجموع سرمایه ثابت چهار هزار و ۹۳۸ میلیارد و ۶۶۵ میلیون ریال تکمیل و وارد چرخه تولید شده است.

جعفری تصریح کرد: این واحدها در زمینه های مختلف از جمله برش انواع سنگ، تولید شیر خشک، ماسک، الکل طبی، بتن معمولی، روکش پی وی سی، درب ایمنی، پودر میکرونیزه کربنات کلسیم، بسته بندی عسل، قند و شکر، تولید مصنوعات چوبی، فیلتر هوای خودرو و واحدهای سردخانه ای بررسی و تکمیل شده اند.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد اقتصاد استان به فعالیت های حوزه این سازمان وابستگی دارد، ادامه داد: تاکنون هزار و ۲۸۸ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در لرستان ثبت شده است که تعدادی تعطیل و برخی نیمه‌فعال و در مجموع بیش از۵۰ درصد با ظرفیت‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود واحدهای صنعتی، صنفی و معدنی، حجم مشکلات و شرح وظایف گسترده، باید ارتباط مستمر و موثر با سایر دستگاه‌های اقتصادی، امنیتی، نظارتی و از جمله سپاه در حوزه بسیج اصناف و بسیج مهندسین برقرار باشد.

علاوه بر واحدهای کوچک و متوسط که بیش از ۹۰ درصد صنعت لرستان را به خود اختصاص داده اند، طرح های اقتصادی شاخصی همچون توسعه فرودگاه خرم آباد، گازرسانی به روستاها و مناطق محروم، تقویت خطوط تولید نساجی و راه اندازی کارخانه شیر خشک بروجرد نیز در طول حدود یک سال گذشته صورت گرفته است.

موج خدمت دولت سیزدهم/ پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

توسعه فرودگاه خرم آباد، طرحی به ارزش ۳۴۴ میلیارد تومان

دی ماه ۹۲ که طرح توسعه فرودگاه خرم آباد آغاز شد وعده بهره برداری آن ۲ ساله بود اما این طرح نیز مانند بسیاری از اقدامات عمرانی سرنوشت مشابهی پیدا کرد و به درازا کشید.

طرحی که برآورد اعتبار آن ۵۲ میلیارد تومان در طول ۲ سال مدت زمان اجرا بود، هشت سال بلاتکلیف ماند و تا سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار داشت و در مقاطعی به دلیل نبود اعتبار تعطیل شد.

طی هشت سال، مدیران کشوری زیادی آمدند و از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد بازدید کردند و با ابراز رضایت از این طرح و امیدواری برای افتتاح هرچه زودتر آن، وعده پرواز حجاج از خرم آباد را که قرار بود طی ۲ سال به ثمر بنشیند بیش از پیش در دل مردم زنده کردند، اما در عمل گیر و دارهای مالی طرح همچنان پابرجا بود.

بالاخره ۲۰ طرح توسعه و بهسازی فرودگاه خرم‌آباد با هزینه حدود ۹۰ میلیارد تومان و به ارزش روز ۳۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۰به بهره‌برداری رسید.

علی کاملی مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد در این خصوص می گوید: با اجرای این طرح‌ها سطح ایمنی و امنیت فرودگاه، باند و سطوح پروازی، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری و تجهیزات بازرسی و حفاظتی این فرودگاه ارتقا یافته است.

وی گفت: این فرودگاه دارای مجوز مرز خارجی است و اکنون زیرساخت مناسبی برای پروازهای داخلی و عتبات و عالیات فراهم در این فرودگاه شده است و محدودیت پذیرش پرواز ندارد.

موج خدمت دولت سیزدهم/ پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

نساجی بروجرد، جذب بیش از ۱۰۰ نیروی جدید

نساجی بروجرد طی چندین دهه، فعالیت تولیدی خود در زمینه ریسندگی را آغاز و بخش های مختلف بافندگی، رنگرزی، تکمیل و چاپ نخ رنگی، انواع پارچه های پوشاک و ملحفه ای، پرده ای، پنبه ای و الیاف مصنوعی را فعال و اخیرا هم واحد دوزندگی را به تنوع محصولات خود اضافه کرده است، این کارخانه هم اکنون بیش از یکهزار نفر نیرو دارد و سالانه بیش از ۲۰ میلیون متر پارچه تولید می کند.

مهرماه امسال واحد دوزندگی و برش کارخانه نساجی بروجرد با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افتتاح شد.

با توجه به اجرای طرح توسعه نساجی بروجرد، خط تولید دوزندگی و برش این واحد صنعتی با ۷۰۰ میلیون یورو خرید تجهیزات افتتاح شد که با بهره برداری از این خط تولید، زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ جوینده کار فراهم شده است.

به گفته مدیر کارخانجات نساجی بروجرد در ادامه طرح توسعه رنگرزی و چاپ سه متر، دستگاه‌های چاپ دیجیتال با عرض سه متر خریداری، نصب و راه‌اندازی شده که فرصت جدیدی در تولید محصولات نساجی است چرکه می‌تواند محصولات بهتر، با کیفیت‌تر با تنوع و رنگ بندی‌ را تولید کند.

احسان سربندی افزود: برای خرید این دستگاه از ایتالیا ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و روزانه ۶ هزار متر پارچه چاپی عرض سه متر را تحویل می‌دهد، اشتغالزایی این دستگاه حدود ۳۰ نفر است که در ادامه در بخش دوزندگی و فروشگاهی می‌تواند تا حدود ۸۰ نفر اشتغالزایی را داشته باشد.

کارخانه نساجی بروجرد هم‌اکنون حدود یکهزار نیرو دارد و سالانه بیش از ۲۰ میلیون متر پارچه تولید می‌کند.

موج خدمت دولت سیزدهم/ پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

افتتاح کارخانه شیرخشک بروجرد با ظرفیت سالانه ۶ هزار تن

کارخانه شیرخشک بروجرد وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن، به بهره برداری رسید و همزمان عملیات اجرایی فاز دوم آن از زنجیره تولیدی محصولات لبنی از جمله روغن، کره، لاکتوز و دیگر محصولات لبنباتی آغاز شد.

عملیات اجرایی احداث کارخانه شیرخشک بروجرد در سال ۱۳۹۸ در مساحت ۱۵ هکتار با حجم سرمایه گذاری فاز اول به ارزش حدود یک هزارو ۹۱۰ میلیارد ریال آغاز شد که برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

شعله آبی گاز ، گرمابخش ۱۹۳ روستای لرستان

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۱۹۳ روستای استان گازرسانی شده است گفت: در این راستا تاکنون ۹ هزار و ۳۹۴ مشترک شهری و ۱۰ هزار و ۹۸۷ مشترک روستایی جدید ایجاد شده است.

کرم گودرزی ادامه داد: در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۴۲۱ واحد و ۶ شهرک صنعتی لرستان گازرسانی و ۶۰ هزار مترمکعب در ساعت به ظرفیت شهرک های صنعتی استان اضافه شده است به نحوی که اکنون زیرساخت گاز برای تمام شهرک های صنعتی استان فراهم می باشد.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به اقدامات جهادی گازرسانی استان در مناطق محروم گفت: ضریب نفوذ گازرسانی در شهرستان چگنی ۴۸ درصد بود که در دولت سیزدهم به ۹۱.۸ رسیده و نصب علمک در شهرستان های پلدختر، نورآباد و چگنی به سرعت در حال انجام است.

فجر ۱۴۰۰ و افتتاح ۴۱ طرح اقتصادی

دهه فجر ۱۴۰۰ نیز ۴۱ طرح اقتصادی به ارزش یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با اشتغال ۲ هزار و ۷۳۶ نفر در لرستان بهره برداری شد.

به گفته سیروس ابراهیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان افتتاح فاز نخست گاوداری سه هزار راسی دلفان، صنایع شیر خشک بروجرد، مجتمع های پرورش ماهی و ماشین سازی کیهان خرم آباد از مهم‌ترین طرح‌های قابل افتتاح در لرستان می باشد.

وی همچنین به مصوبات اقتصادی سفر ۱۹ آذر رییس جمهور به لرستان اشاره کرد و گفت: ۶۹ طرح اقتصادی به ارزش ریالی ۷۷ هزار میلیارد تومان و ۳۴۰ میلیون یورو که ارزش ریالی آن ۱۶ هزار میلیارد تومان می باشد در این استان مصوب شده است.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از نیازهای مهم در محیط‌ واحدهای تولیدی داشتن زیرساخت مناسب برای شهرک های صنعتی می باشد چرا که ایجاد این شهرک ها از پراکندگی واحدهای تولیدی جلوگیری کرده و صرفه جویی در انتقال انرژی را به همراه دارد.

وی بیان کرد: ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی در لرستان وجود دارد همچنین ایجاد زیرساخت مناسب برای شهرک شماره سه بروجرد و شهرک شماره چهار خرم‌آباد تصویب شده است و شرکت پارسیلون خرم آباد هم به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل می شود.

موج خدمت دولت سیزدهم/ پنج هزار شغل و احیای ۱۲۲ واحد صنعتی راکد در لرستان

شهریور ۱۴۰۱/بهره برداری از ۳۴۳ طرح عمرانی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان همچنین گفت: ۴۳۲ طرح عمرانی و اقتصادی با ۲ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان اعتبار، هفته دولت امسال( شهریورماه) در استان کلنگ زنی یا بهره‌برداری شده است.

به گفته ابراهیمی، ۳۴۳ طرح در حوزه عمرانی با یکهزار و ۳۴۶ میلیارد تومان اعتبار و ۲۴۶ نفر اشتغالزایی هفته دولت امسال به بهره برداری رسید همچنین ۱۲۶ طرح در حوزه اقتصادی با یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار و سه هزار و ۳۴۳ نفر اشتغالزایی در این مدت افتتاح یا کلنگ زنی شد.

وی افزود: طرح های اقتصادی مربوط به حوزه‌های مختلف کشاورزی، شیلات، صنعت و معدن، خدمات، صنایع‌دستی، مشاعل روستایی و حمل‌ونقل می باشد که باید در این خصوص، اقدامات دولت به مردم اطلاع‌رسانی شود.

ابراهیمی بیان کرد: دولت سیزدهم در یک وضعیت سخت اقتصادی شرایط را تحویل گرفت و اکنون جراحی بزرگ اقتصادی را آغاز کرده است که هرچند که تبعاتی را به دنبال داشت اما به گفته کارشناسان در دراز مدت نتایج خوبی را به‌ دنبال خواهد داشت.

صنعت لرستان، درگیر مشکلات زیرساختی، بانکی و نبود بازار

هزار و ۲۸۸ پروانه بهره برداری در لرستان صادر شده که ۹۷ درصد آن مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و برخی از این واحدها از سال های گذشته تاکنون به دلایل متعددی نیمه فعال یا تعطیل شده و مردم لرستان خاطره خوبی از سرنوشت اندک واحدهای بزرگ اقتصادی از جمله پارسیلون، چرم و پوست و صدر فولاد نیز نداشته و نسبت به واحدهای کوچک و متوسط هم خواستار توجه ویژه مسوولان استانی و ملی هستند.

هرچند صنایع بزرگ و مادر جایگاه خاصی در حوزه اشتغال و گردش اقتصادی دارند اما بدون شک سهم صنایع کوچک و متوسط در گردش چرخ اقتصادی، صادرات و تولید کشور غیرقابل انکار است، صنایعی که به طور معمول در شهرک های صنعتی مستقر می شوند تا با بهره مندی از زیرساخت های لازم و تجمیع خدمات، بتوانند با خیال آسوده تری به فعالیت خود ادامه دهند.

طی سال های گذشته به دلیل برخی سوءمدیریت ها، قوانین سختگیرانه بانکی و مالیاتی و تاحدودی سلیقه ای عمل کردن دستگاه های مربوط به صنایع کوچک در لرستان، این واحدها از تب و تاب تولید بازمانده اند و با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

کمبود سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی و خرید مواد اولیه تولید مهمترین مشکل فعلی واحدهای مستقر در شهرک ها است همچنین فرسودگی ماشین آلات، محصول غیررقابتی، نبود بازار مناسب، مشکلات حقوقی و اختلاف بین شرکا از دیگر دلایل تعطیلی و یا تملک واحدها توسط بانک های استان است که به کرات در جلسات مسوولان استانی و ملی مطرح شده است.

هرچند اقدامات انجام شده در یک سال گذشته نسبت به حجم واحدهای نیمه فعال، تعطیل و یا تملک شده صنعتی لرستان بسیار کمتر است اما در نهایت باب آغازی برای تسریع در روند احیا و رونق این واحدها محسوب می شود که در طول یک سال ابتدای فعالیت دولت سیزدهم صورت گرفته است چراکه به گفته آیت الله رییسی به اندازه ۵۰ سال طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد بنابراین باید طرح های اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی را در اولویت قرار داد.

علاوه بر اقدامات انجام شده برای واحدهای کوچک و متوسط استان که در گزارش هایی با عناوین «گشایش درب بسته ۱۲۲ واحد صنعتی لرستان به روی تولید»، «یک واحد تولید پلی اتیلن در خرم آباد احیا و بهره‌برداری شد» به آن پرداخته شد طرح های بزرگ و پربارتری در صنعت استان نیز در این مدت پیگیری شده و در مرحله حصول نتیجه نهایی است که از جمله آن می توان به سه طرح فولاد ازنا، صدر فولاد خرم آباد و سیلیکون متال بروجرد اشاره کرد.