اجتماعی » اخبار مهم » لرستان
کد خبر : 4444
چهارشنبه - ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

ویس کرمی در تذکر شفاهی: افزایش ظرفیت پزشکان و دندان پزشکان به تنهایی کافی نیست/ ظرفیت های ایجاد شده باید به سمت مناطق محروم سوق داده شود

رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس ضمن تشریح رأی مجلس به بررسی اولویت دار طرح «اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» بر اساس تبصره یک ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس، گفت: در این طرح، برای پزشکان مناطق محروم امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم. […]

ویس کرمی در تذکر شفاهی: افزایش ظرفیت پزشکان و دندان پزشکان به تنهایی کافی نیست/ ظرفیت های ایجاد شده باید به سمت مناطق محروم سوق داده شود
رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس ضمن تشریح رأی مجلس به بررسی اولویت دار طرح «اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» بر اساس تبصره یک ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس، گفت: در این طرح، برای پزشکان مناطق محروم امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

 به گزارش صدای منتقد ،مهرداد ویسکرمی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به رأی مثبت صحن علنی مجلس به بررسی اولویت‌دار طرح «اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی»، عنوان کرد: طبق قانون 30 درصد از ظرفیت پزشکی کشور باید به مناطق محروم اختصاص پیدا کند اما تعهدات گرفته شده قانونی این ظرفیت را تکمیل نمی‌کند و سختگیری‌ها موجب عدم اقبال پزشکان به گذراندن دوره طرح شده بود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با قانون فعلی دوره تعهد یک پزشک در مناطق محروم نزدیک به 22 سال است که این مدت تعهد در رشته‌های داخلی، جراحی عمومی، داخلی اطفال، جراحی زنان، طب اورژانس و بیهوشی و تخصص عفونی به 1.7 برابر و برای سایر رشته‌های تخصصی پزشکی به 2.2 برابر مدت تحصیل با اعمال ضرایب منطقه‌ای اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: سخت بودن شرایط فعلی موجب عدم اقبال پزشکان برای رفتن به مناطق محروم شده و در طرح کمیسیون آموزش، امتیازات ویژه‎‌ای برای پزشکان مناطق محروم در نظر گرفته شده است.

ویس کرمی با بیان اینکه دغدغه پزشکان در این طرح دیده شده است، افزود: در حال حاضر اولویت طرح رأی آورده و طبق آیین نامه داخلی مجلس باید در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در این طرح برای افراد علاقه‌مند به شرکت در رشته‌های تخصصی نیز فرصتی پیش بینی شده تا در رشته‌های مورد نیاز دانشگاه شرکت کنند؛ همچنین به ازای تولد هر فرزند 6 ماه تخفیف در دوره تعهد پیش بینی شده است. افزون بر این، برای متعهدینی که پس از قبولی در سهمیه به بیماری صعب العلاج یا حادثه‌ای دچار شوند نیز تخفیفات مناسبی در نظر گرفته شده است.

ویس کرمی ادامه داد: برای رتبه‌های نخست نیز پیش بینی شده افراد به عنوان آموزشی در قالب هیأت علمی در استان تعهد دوره خدمت بگذارنند که این موارد نیز تشویقی است.

رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس  اظهار امیدواری کرد که در نشست پیش روی مجلس شورای اسلامی طرح مذکور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد تا پزشکان بتوانند هرچه زودتر از منافع این طرح منتفع شوند.

منبع :خانه ملت