– رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی لرستان گفت: ۵۰۰ میلیون تومان برای تجهیز و توسعه ۱۵ زورخانه‌ این استان نیاز است.

اکبر سهیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:۴۸۰ ورزشکار سازمان یافته رشته زورخانه ای و پهلوانی در لرستان فعالیت دارند و از مجموع ۱۵ زورخانه در استان تنها ۱۱ باب فعال می باشد.

وی گفت: ایجاد زورخانه مجهز در لرستان می تواند به جذب مخاطبان در این رشته ورزشی کمک کند که در این راستا پیشنهاد ساخت یک زورخانه در محوطه پادگان ۰۷ با همکاری میراث فرهنگی ارائه شده است که امید می رود مراحل آن با موفقیت طی شود.

وی افزود: علاوه بر مشکل اعتباری، ایجاد همدلی بین مرشدان، ورزشکاران و مربیان با نهادهای دولتی و همچنین بخش خصوصی برای حمایت مالی و معنوی از مهمترین دغدغه های هیات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی لرستان محسوب می شود.

سهیلی تاکید کرد: انتظار می رود به منظور آشنایی و کشف استعداد بین نوجوانان، ساعاتی از ورزش دانش آموزان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان به فعالیت ورزشی زورخانه ای اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان پلدختر فاقد زورخانه است تصریح کرد: با مساعدت اداره کل ورزش و جوانان، مکاتبات برای دریافت یک قطعه زمین و ایجاد زورخانه در این شهرستان فراهم شده است که انتظار می رود اقدامات لازم و تامین اعتبار در این راستا صورت گیرد.

وی با بیان اینکه امسال در جریان برگزاری گلریزان با همکاری ستاد دیه ۳۰۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد جمع آوری شد اظهار داشت: فرهنگ سازی و ترویج منش قهرمانی در این رشته ورزشی ضروری است چراکه ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی، آیینی، مذهبی و سنتی می باشد و ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد.

سهیلی ادامه داد: ورزش باستانی در کشور جایگاه و منزلت خاصی نسبت به سایر ورزش‌ها دارد و باتوجه به افتخاراتی که نام‌آوران این رشته به دست آورده‌اند مایه مباهات و افتخار استان است به طوری لرستان شهدای بزرگی در ورزش پهلوانی داشته‌ است.

وی افزود: این ورزش سراسر حماسی در میان مردم سلحشور لرستان از قداست و مقبولیت خاصی برخوردار است و هر ورزشکار علاقه مندی در هر رده سنی می تواند با مراجعه به زورخانه های لرستان ضمن بهره مندی از خدمات آموزشی، در این رشته فعالیت کند.