معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ترویج ازدواج آسان ، تسهیل گری ازدواج، مددکاری ، ارائه خدمات مشاوره ازدواج و توسعه مشارکت اجتماعی مهمترین ماموریتی است که سند تحول دولت سیزدهم به معاونت امور جوانان محول کرده است .

به گزارش خبرنگار صدای منتقد ؛ دکتر وحید یامین پور عصر سه شنبه در دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان لرستان که در سالن جلسات استانداری  برگزار شده بود با اشاره به اهمیت ستاد ساماندهی امور جوانان  ، اظهار کرد:  ستاد ساماندهی امور جوانان بالاترین نهاد تصمیم گیر و محل هم افزایی دستگاه های مختلف  است که به نوعی متولی امورجوانان در سراسر کشور هستند.

او افزود: ستاد ساماندهی امور جوانان صرفا محلی برای شنیدن گزارشات یا گلایه ها نیست هرچند گلایه نیز باید در ستاد وجود داشته باشد ولی این ستاد  برای ارائه طرح های مشترک  دستگاه های متولی امور جوانان در بالاترین سطح است .

* توجه ویژه ریاست جمهور به شورای عالی جوانان

 معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان لرستان با بیان اینکه   ریاست محترم جمهوری به شورای عالی جوانان و ستادهای  امور جوانان توجه ویژه دارند، تصریح کرد: رییس جمهور سال گذشته در اولین جلسه شورای عالی جوانان که پس از ده سال برگزار شد به احیای دبیرخانه  ستاد امور جوانان در نهاد ریاست جمهوری تاکید کردند و در این راستا دبیر خانه به عنوان یک نهاد فرابخشی احیا شد و  زیر نظر رییس جمهور موضوعات جوانان پیگیری می کند.

 یامین پور بر لزوم حضور فعالانه اعضا در ستاد امور جوانان استان ها تاکید کرد و گفت: در این دولت مصوبات  کارآمد برای حل مسائل جوانان اهمیت دارد.

دبیر شورای عالی جوانان بیان کرد: مهمترین ماموریتی که سند تحول دولت سیزدهم به معاونت امور جوانان محول کرده است ترویج ازدواج آسان ، تسهیل گری ازدواج،  مددکاری وارائه خدمات مشاوره ازدواج و همچنین توسعه مشارکت اجتماعی است.

* کمک مالی 40 میلیارد تومانی در جهت ترویج ازدواج آسان

 یامین پور بخشی  از فعالیت ها در ترویج ازدواج آسان را  فعالیت های فرهنگی  عنوان کرد و با بیان اینکه   حمایت از سازمان های مردم نهادی  که در این زمینه فعالیت دارند از جمله این اقدامات است، یادآورشد:  در 8 ماه گذشته  بالغ بر 40 میلیارد تومان به سازمان های مردم نهاد و موسسات مردمی و به ویژه مجموعه هایی که در راستای ترویچ ازدواج آسان ،تحکیم خانواده ، پیشگیری از طلاق وفرزندآوری  فعالیت های آموزشی و ترویجی  دارند کمک مالی  کرده ایم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان  با بیان اینکه دراین زمینه به  استان های مختلف نیز بودجه تخصیص داده ایم، عنوان کرد: آنچه که به استان ها تخصیص داده می شود به وسعت ، جمعیت یا تعداد شهرهای  استان ها  ارتباطی ندارد بلکه به ظرفیت  جذب استان وابسته است ؛ لذا امیدواریم سهم نسبتا کم لرستان  افزایش یافته چون  در لرستان سال گذشته این مبلغ کم بوده است.

* ارائه مجوز دفاتر تخصصی مشاوره ازدواج در مناطق محروم

یامین پور ادامه داد:ارائه مجوز دفاتر تخصصی مشاوره ازدواج برای مناطق محروم   درسایت وزارت ورزش و جوانان  فعال می شود ؛ چند هفته قبل مجوز  ازدواج مراکز تسهیل گر ازدواج برای واسطه گری در امر ازدواج نیز ارائه داده شده است . همچنین مجوز تاسیس  مراکز راهنمای خانواده نیز به زودی بارگزاری خواهد شد.

 دبیر شورای عالی جوانان با بیان اینکه  پس گذشت  یک دهه  طی  دوسال گذشته  آمار افزایشی ومثبت تعداد واقعه ازدواج را  در کشور شاهد بودیم ، افزود: درسال های  99 و 1400این عدد مثبت شده است  که می توان گفت عواملی مانند افزایش جهشی وام ازدواج برآن موثر بوده است.

یامین پور  خاطر نشان کرد: این حداقل کمکی است که دولت به عنوان یک اصل راهبردی برای تشکیل خانواده به جوانان می کندو تلاش ما این است که به ساده ترین شکل این تسهیلات در اختیار جوانان قرار بگیرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان  خواستار همکاری بیشتر  بانکها برای ارائه تسهیلات ازدواج جوانان شد و گفت: رییس جمهوری ما را موکلف کرده است که بر اساس  آیین نامه ، دستگاه های دولتی  بیست درصد از اماکن خود را برای برگزاری رایگان جشن ازدواج در اختیار کمیته های سامان  ازدواج قرار  دهند و این موضوع به استانداران نیز ابلاغ شده است.

 * اجرای طرح سرباز مهارت در کشور

وحید یامین پور با بیان اینکه  برای اشتغال پذیری جوانان از سازمان های مردم نهادی که در موضوعاتی مانند کسب و کارهای خانگی و آموزش های لازم در این زمینه فعالیت دارند حمایت می کنیم ،گفت: درراستای  اجرای طرح سرباز مهارت سال گذشته به ۱۲۰هزار سرباز درحال خدمت در سطح کشورتحت  آموزش قرار گرفتند.