به گزارش   صدای منتقد : به نقل از ایرنا ،

SONY DSC

روشن شدن شعله های گرم گاز در مناطق محروم و سخت گذر لرستان امیدی برای آسایش ساکنان این مناطق و امنیت جنگل های سبز بلوط زاگرس به شمار می رود که تداوم پرشتاب این مهم به عنوان یک اولویت در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

گازرسانی  بعنوان یکی از مولفه های رفاه اجتماعی و ایجاد زیرساخت در مناطق محروم و سخت گذر، از ضرورت های زندگی امروزی است که متاسفانه تاکنون برخی از هموطنان ساکن در مناطق دورافتاده از این نعمت بی بهره مانده اند.

در حالی است در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد عدالت اجتماعی سرلوحه کار دولت ها قرار دارد، این مهم در دولت سیزدهم نیز مغفول نمانده است و تلاشگران این عرصه با شعله های آبی گاز، رفاه و آسایش هر چه بیشتری را برای جای جای کشور به ارمغان می برند.

گازرسانی به مناطق دورافتاده و محروم نه تنها باعث ایجاد هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در این مناطق خواهد شد بلکه چتر امنیتی و حمایتی نیز در طبیعت بکر این مناطق پهن خواهد نمود و مانع از رو آوردن از سر ناچاری اهالی به سوخت های چوبی و زغالی می شود.

سالانه در مناطق کوهستانی و سخت گذر به دلیل نبود سوخت کافی و مناسب، تعداد زیادی از درختان جنگلی این مناطق محکوم به تامین سوخت ساکنان می شوند و در کنار سایر آسیب های وارده به جنگل های بلوط، تامین سوخت نیز تهدیدی جدی برای درختان این مناطق محسوب می شود.

نگاه معیشتی به جنگل های بلوط لرستان، قطع درختان در سرمای زمستان و تهیه زغال از درختان چند صد ساله جنگل های بلوط، استان را با چالشی پایدار مواجه کرده که تنها راه مقابله با این آسیب همت مضاعف جهت گازرسانی و تامین سوخت ساکنان این مناطق است چرا که اگر سوخت کافی با قیمت مناسب در دسترس روستائیان و بومیان باشد، کمتر شاهد قطع درختان با ارزش جنگل برای تامین سوخت، گرما و زغال گیری خواهیم بود.

یکی از ساکنان روستایی بخش شاهیوند شهرستان چگنی با اشاره به مشکلات تامین سوخت و نبود گازرسانی در این منطقه طی سال های گذشته گفت: اگرچه زندگی در این مناطق توام با محرومیت های زیرساختی است اما استفاده از حداقل امکانات مطالبه مردم است.

زهرا شاهیوند با بیان اینکه روزهای بدون گازرسانی در این منطقه از این سخت زندگی آنان بوده است اظهار داشت: نبود گاز در مناطق محل سکونت علاوه براینکه مشکل تامین سوخت برای تهیه غذا و گرمای مورد نیاز مشکلات و تهدیدهایی بسیاری را بهمراه داشت، سختی تحمل سرما و فضای سرد منازل را دوچندان می کرد که اکنون این مشکلات برطرف شده است.

همچنین محمد علی عادلی یکی از اهالی منطقه بزنوید الیگودرز با ابراز خوشحالی از اینکه گازرسانی به این منطقه شروع شده است گفت: تامین سوخت مورد نیاز در این مناطق دورافتاده با خطرات و تهدیدهای فراوانی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه دمای هوا در طول زمستان در این مناطق بسیار کاهش می یابد اظهار داشت: تامین سوخت کافی توسط اهالی کار سخت و زمانبری است و گاهی در این مسیر، ساکنان منطقه دچار مشکلات و حوادثی نیز می شوند.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه گازرسانی به این مناطق دورافتاده پرهزینه و سخت است ادامه داد: خوشبختانه گازرسانی به مناطق محروم شتاب خوبی گرفته است و امید گازرسانی و بهره مندی از نعمت گاز در زمستان را برای مردم این منطقه به ارمغان آورده است.

شعله های آبی، امید بخش گازرسانی به مناطق محروم لرستان

شعله گاز در ۱۹۳ روستا/ گازرسانی به مناطق محروم لرستان اولویت دولت سیزدهم 

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۱۹۳ روستای استان گازرسانی شده است گفت: در این راستا تاکنون  ۹ هزار و ۳۹۴ مشترک شهری و ۱۰ هزار و ۹۸۷ مشترک روستایی جدید ایجاد شده است.

کرم گودرزی ادامه داد: در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۴۲۱ واحد و ۶ شهرک صنعتی لرستان گازرسانی و ۶۰ هزار مترمکعب در ساعت به ظرفیت شهرک های صنعتی استان اضافه شده است به نحوی که اکنون زیرساخت گاز برای تمام شهرک های صنعتی استان فراهم می باشد.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به اقدامات جهادی گازرسانی استان در مناطق محروم گفت: ضریب نفوذ گازرسانی در شهرستان چگنی ۴۸ درصد بود که در دولت سیزدهم به ۹۱.۸ رسیده و نصب علمک در شهرستان های پلدختر، نورآباد و چگنی به سرعت در حال انجام است.

گودرزی با بیان اینکه امسال چهار عملیات انشعاب گیری گرم در راستای ایجاد زیرساخت گازرسانی برای استان انجام شده است گفت: سه ارتقای ظرفیت ایستگاه تقلیل فشار در استان انجام شده و ایمن سازی خط و شبکه ازنا و شهرک چمن سلطان الیگودرز ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه شرکت گاز لرستان امسال با آمادگی کامل به استقبال فصل سرما خواهد رفت افزود: در این راستا ایجاد خطوط جایگزین و مقاوم سازی نقاط آسیب دیده از سیل انجام شده است.

شعله های آبی، امید بخش گازرسانی به مناطق محروم لرستان

ضریب نفوذ گازرسانی در روستاهای لرستان ۹۵.۵ درصد است

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: ضریب نفوذ گازرسانی در روستاهای استان ۹۵.۵ درصد ثبت شده و نسبت به متوسط کشوری ۱۱ درصد بالاتر است، همچنین ضریب گازرسانی تمام شهرهای لرستان بجز پلدختر از میانگین کشوری بالاتر است که شهرستان پلدختر تا دهه فجر سال جاری به بالاتر از میانگین کشوری خواهد رسید.

گودرزی با اشاره به اینکه چگنی نزدیکترین شهر به مرکز استان است اظهار داشت: ضریب گازرسانی روستایی در چگنی ۴۸ درصد بوده که اکنون به ۹۱.۸ درصد رسیده، بیش از یک هزار علمک برای ” چم پلک”در حوزه کشکان نصب شده است و برای تمام روستاهای گازکشی شده، تا پایان آبان ماه علمک نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳۰ روستا در شهرستان پلدختر گازرسانی شده است، گفت: در  این مدت در شهرستان نورآباد ۶۱ روستا و در شهرستان چگنی ۵۸ روستا از این زیرساخت بهره مند شده اند.

شعله های آبی، امید بخش گازرسانی به مناطق محروم لرستان

گودرزی با بیان اینکه اجرای طرح های گازرسانی در دولت سیزدهم با روحیه جهادی و شتاب قابل قبولی صورت می گیرد بیان کرد: در این مدت شهر چم پلک بصورت کامل گازرسانی شده است.

وی با بیان اینکه ۵۲ کیلومتر شبکه تغذیه و ۴۷۱ کیلومتر شبکه توزیع و پلی اتیلن در استان ایجاد شده است، اظهار داشت:۲ هزار و ۸۳۷ انشعاب شهری و هفت هزار و ۲۴۳ انشعاب روستایی در استان نصب شده است و تلاش می شود در راستای محرومیت زدایی درزمینه گازرسانی روستایی استان اقدامات بیشتری انجام شود.

گودرزی گفت: در حجم جایگزین گاز به جای سوخت مایع طی چند سال گذشته پیشتاز بوده ایم و تا هفته دولت امسال ۷۱ درصد تعهد شرکت گاز لرستان یعنی از میزان ۱۰۰ هزار ۷۵ هزار متر مکعب انجام شده است.

شعله های آبی، امید بخش گازرسانی به مناطق محروم لرستان

تامین  ۲۶۰میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفر رییس جمهور 

مدیرعامل شرکت گاز لرستان همچنین گفت: ۲۶۰ میلیارد تومان برای اجرای چهار مصوبه سفر سال گذشته رییس جمهور به استان تامین و طرح های مصوب شده در حال اجرا است.

گودرزی بیان کرد: گازرسانی به محور شول آباد الیگودرز با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان از مصوبات این سفر است که  اکنون توسط پیمانکار در حال انجام می باشد، همچنین گازرسانی به محور بزنوید با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان در قالب ۲ فاز در حال اجراست که عملیات اجرایی فاز نخست آغاز شده و فاز دوم نیز در حال تکمیل کارگاه و نصب تجهیزات است.

وی اظهار داشت: شرکت گاز لرستان یکی از دستگاه های پیشتاز در راستای اجرای مصوبات سفر رییس جمهور است و اعتبار لازم برای اجرای این طرح های گازرسانی، از محل منابع داخلی تامین می شود.

گودرزی گفت: گازرسانی به واحدهای مسکونی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی با اعتبار ۶ میلیارد تومان از دیگر مصوبات این سفر بود که لرستان نخستین استان منعقد کننده تفاهم نامه در این حوزه بوده است و  هیچگونه محدودیت مالی در این راستا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متولی گازرسانی به واحدهای ذکر شده، کمیته امداد و بهزیستی هستند افزود: گازرسانی به ۱۱۳ روستا با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان از دیگر مصوبات این سفر بوده است که تاکنون  ۱۲۲ روستا گازرسانی شده است و علمک درب منازل نیز تا پایان آبان ماه جاری نصب خواهد شد.

گودرزی افزود: در مصوبات سفر رییس جمهور به لرستان، تامین چهار میلیارد تومان کمک به بخش ایجاد زیرساخت گاز در واحد صنعتی آهک هیداراته پلدختر تعریف شد که با پیگیری های انجام شده بیش از ۱۱ میلیارد تومان از محل مصوبات شورای اقتصاد برای این طرح تامین شد.

هم اکنون  بیش از ۵۸۵ مشترک گاز در لرستان وجود دارد که از این مجموع ۵۴۵ هزار و ۷۶۴ مشترک خانگی، یکهزار و ۹۸۵ مشترک صنعتی و ۲۹ هزار و ۴۷۸ مشترک عمومی هستند.

گفتنی است در اخبار آرامش در زمستان، هدیه دولت سیزدهم با گازرسانی به ۱۸۳ روستای صعب العبور لرستان و ضریب نفوذ گازرسانی در روستاهای لرستان ۹۵.۵ درصد است به خدمات گازرسانی دولت سیزدهم در مناطق محروم روستایی این استان پرداخته شده است.