ورزش » یاداشت
کد خبر : 3673
دوشنبه - ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

علیرضا دبیر: همه‌چیز جز طلای المپیک کشک است!

“علیرضا دبیر: همه‌چیز جز طلای المپیک کشک است !” به گواه بایگانی رسانه‌های رسمی، به‌ویژه در ۳ سال گذشته، حجم و شدت حاشیه‌سازی‌های نسنجیده علیرضا دبیر، شاید برابر کل حاشیه‌های بیش‌از ۸۰ سال پیش تاریخ فدراسیون کشتی باشد !. کمتر مصاحبه یا سخنی از ایشان یافت می‌شود که حاشیه ای زهرآلود و جدید از دل آن […]

علیرضا دبیر: همه‌چیز جز طلای المپیک کشک است!
علیرضا دبیر: همه‌چیز جز طلای المپیک کشک است !” به گواه بایگانی رسانه‌های رسمی، به‌ویژه در ۳ سال گذشته، حجم و شدت حاشیه‌سازی‌های نسنجیده علیرضا دبیر، شاید برابر کل حاشیه‌های بیش‌از ۸۰ سال پیش تاریخ فدراسیون کشتی باشد !. کمتر مصاحبه یا سخنی از ایشان یافت می‌شود که حاشیه ای زهرآلود و جدید از دل آن تولید نشود.
    این حاشیه‌های غیر لازم، تا آن اندازه پرسروصدا و چالش‌برانگیز بوده‌اند که کارهای خوب وی مانند ساخت‌وسازها و تعمیر زیرساخت‌های مورد نیاز سالن‌ها و اردوهای کشتی‌گیران و… را کم‌رنگ کرده و در سایه قرار داده‌است.
    در چند فراز از تازه‌ترین حاشیه آفرینی های وی که در پایگاه‌های خبری و رسانه‌های رسمی در روزهای پایانی شهریورماه و جمعه اول مهرماه ۱۴۰۱ وهمچنین در گفت‌وگو با « برنامه ورزشگاه » منتشرشده، فرموده‌است:
  *« … عشق می‌کنم که به من بگویند حمال کشتی ! . از حمال زیباتر کلمه‌ای نداریم! . من خوشم می‌آید، عشق می‌کنم به من بگویند کربلایی…»؛
   * « به نظرم کسی که مدال نقره یا برنز المپیک گرفته، قهرمان المپیک نیست، طلای المپیک چیزی دیگر است. به ورزشکاران گفتم جز طلای المپیک همه‌چیز کشک است!… ؟
    فرض کنیم، فرد یا گروهی از علاقه‌مندان و یاران و کارشناسان رسانه‌ای مرتبط با وی، با پذیرش این‌گونه ادبیات و ره نمودها و کلیدواژه‌های ویژه، بخواهند درباره چند و چون مدال‌های جهانی و المپیک و بزرگانی که با ده‌ها سال رنج و سختی این مدال‌ها را از چنگ شیر درآورده و تاریخ کشتی را افتخارآمیز کرده‌اند، گزارش یا خبری بنویسند و نشر دهند،ببینیم چه نوبرانه‌ای از آب درمی‌آید. با پوزش به چند نمونه ی بهره گیری از این ادبیات به شرح پی نوشت ، توجه فرمایید :
    « حمال کشتی » در گفتگو با فلان رسانه رسمی دیداری و شنیداری درباره ی نتایج تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران در مسابقه‌های جهانی  ۲۰۲۲ بلگراد فرمود که تیم‌های ما در فرنگی ۳ مدال کشکی و در آزاد ۷ مدال کشکی به دست آوردند. این تیم‌ها به‌ترتیب مقام‌های چهارم و دوم کشکی را کسب کردند!
    ایشان به‌عنوان هم مخترع و هم کاشف مدال‌های کشکی قهرمانان ایران و دیگر کشورهای جهان درباره مجموع مدال‌های بزرگان کشتی کشورمان اضافه کردند، مجموع مدال‌های آقا تختی یک طلای المپیک و ۶ نقره و طلای کشکی المپیکی و جهانی است امام علی حبیبی، استاد عبدالله موحد، حمید سوریان، رسول خادم، امید نوروزی و حسن یزدانی ،کمیل قاسمی، قاسم رضایی، خودم و محمدرضا گرایی هر یک دارای یک مدال طلای المپیک و تعداد دیگری مدال کشکی هستیم!
    بقیه بزرگان مانند منصور مهدی‌زاده، محمدابراهیم سیف پور، ابراهیم جوادی، علیرضا حیدری ،زنده‌یاد فیروز علیزاده، رحیم علی‌آبادی ، عسکری محمدیان، عباس جدیدی، فردین معصومی، حسن رنگرز، طالب نعمت پور و دیگر قهرمانان هم سرجمع مدال هایشان از کشک ناخالص است … !
    مدال های سعید عبدولی و پرویز هادی را از بیخ و بن نمی شود داخل کشک هم به حساب بیاوریم …!
   مدال های سامان طهماسبی ، صباح شریعتی و علی ارسلان هم کشکشان عاقبت به خیری ندارد !
    « کربلایی » یادآور شد که درست است حسن یزدانی با ۸ مدال طلا ، نقره و برنز جهانی و المپیک رکورددار مدال در کشتی ایران است اما غیر از یک طلای المپیک ۲۰۱۶  ریو، ۷ مدال دیگر او دارای کشک ۱۷عیار با ۵۰ درصد ناخالصی است ! .
    * یادآور می‌شود، یکی از کارشناسان خبره ورزش در خواب دیده‌است ، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در حاشیه برگزاری مجمع عمومی فلان فدراسیون، با حالتی از نوع کیف و سرخوشی شرعی و مجاز ، با خودش زمزمه می‌فرمود ه که دیدید کربلایی دبیر به حرف من رسید ؟! . مگر من در مجمع کشتی نگفتم فقط مدال طلای المپیک ارزشمند است ؟ . خوبه ایشان بسیار شفاف اقرار کرده که بقیه مدال‌های المپیکی، جهانی و قاره‌ای کشک هستند. تازه چه کشکی ؟! . به‌همین دلیل کشکی بودن یک نقره و ۲ برنز کشکی کشتی‌های آزاد و فرنگی در المپیک توکیو ۲۰ ۲۰ (۲۰۲۱) ما کارشناسی کردیم که بودجه سال ۱۴۰۱ کشتی باید صفر شود .
    همراه با سپاسگزاری از اعتراف وی، انتظار داریم که در مسابقه‌های جهانی و بازی‌های قاره‌ای و المپیک آینده، ایشان و کادرهای فنی مربوط نه پیگیر اعزام‌های کشک بگیری باشند و نه کشکی برای ما بسابند. فقط دنبال طلاهای غیر کشکی المپیک باشند. در همان عالم خواب وی افزود که این مهم با تغییر در نگرش و فلسفه ی « حمالی اندیشی و حمالی نگری » کربلایی در چارچوب کنشگری‌های کشتی ایران و جهان، عملیاتی خواهد شد . در آن شرایط ،ما مخلص ایشان و کشتی و کشتی‌گیران غیر کشکی کشورمان خواهیم بود . یک‌بار برای همیشه گفته باشیم، ما برای طلاهای المپیک به کشتی بودجه می‌دهیم. از تصویب اعتبار برای مدال‌ها و مقام‌های کشکی فردی و تیمی از همین حالا و پیشاپیش پوزش می‌خواهیم… !
    *  با پوزش از پیشگاه جامعه ی ورجاوند کشتی ایران و بزرگان سرفرازی که برای گوا ه و تفسیر سخن ناشایست و توهین‌آمیز کشک دانستن مدال‌هایی که به بهای سلامت و جان و مال آن‌ها آویزه ی سینه ستبر شان شده، نام شریفشان یادآوری شد . تا آشکارتر شود چنین گزافه‌گویی‌های نسنجیده‌ای ، چه هزینه ی سنگینی برای گوینده ی هنجارشکن در پی خواهد داشت .
    خدا وکیلی درمیان بزرگان کشتی کسی پیدا نمی‌شود که « از خود به درآید » و برای نگاه داشت جایگاه برفراز شده‌ی جامعه ی اوج آشیان کشتی ایران ،ترمز بریده ی اندیشه و زبان ارزش شکن ایشان را تعمیر کند و به او آموزش دهد بدون توهین به بزرگان کشتی و ورزش متناسب با جایگاه ارزنده ی ملی و جهانی آن‌ها، بیندیشد و با خردمندی و سنجیده و بدون خودزنی سخن بگوید ؟! .
   « حمال و حمالی » در جایگاه خود ، فردی با پیشه‌ی شریف و انسانی و دارای ارج ویژه است . کشک به‌عنوان یکی از مواد خوراکی ارزشمند و غنی از پروتیین ، ارزش پروتیینی آن حتا از سینه وران مرغ هم بیشتر است.
    اما در زبان زد ها و گفتمان‌های عامیانه ی گذشتگان که هم پیشه ی حمالی و هم کشک بسیار فراوان‌تر و ارزان‌تر از این روزها بوده ، این ارج و ارزش ها کم و شوربختانه ، در مقام کوچک شماری و تحقیر و تمسخر ، بار معنایی وارونه ای به خود گرفته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    بر بزرگان جامعه کشتی است که به شکلی منطقی و کاربردی و اصلاحی به آقای دبیر آموزش دهند و تفهیم کنند که با شکستن ساختار و ناهنجاری روانی خود شیفتگی و از فراز منبر پرخاشگری به این یا آن گروه، به خود آید که در پندار ، گفتار و کردار با سنجیده گی و نیکویی با مردم سخن بگوید و رفتار کند، و با پیشگیری از حاشیه‌سازی‌های رنگارنگ، از شخصیت قهرمانی و برخی کارها و خدمت‌های خوب خود و به‌ویژه جایگاه ارجمند کشتی ایران، پاس داری کند…

    حافظ شریف و فرزانه ی خردپیشه‌ی شیراز ، نزدیک به ۷ قرن پیش در درس و پندی گهربار ، چه اندیشمندانه و زیبا به انسان‌ها آموزش داده‌است :
در بساط نکته دانان ،خودفروشی شرط نیست         یا سخن دانسته گو ای مرد بخرد یا خموش !
آیا سزاوار و خردمندانه است فردی در قامت رییس فدراسیون کشتی ایران، نتیجه و بازده ارزش مند بیش‌از ۷۰ سال رنج و سختی‌ بی ور چندین نسل از بزرگان ورزش ملی و پرافتخار ایران و بیش‌از یک صد سال نخبگان ورزش جهان را « کشک » بنامد و به جایگاه ارزنده جهانی آن‌ها خیلی راحت توهین کند و از خود و این جامعه ارجمند، شرمسار نشود؟… !
عسکر موسوی/ کارشناس ورزش  سایت یافته