اجتماعی » لرستان
کد خبر : 2650
پنجشنبه - ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۲

مدیرکل بهزیستی لرستان خبر داد:توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها ۲ اولویت اصلی بهزیستی لرستان است

  مدیرکل بهزیستی لرستان گفت:توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها را ۲ اولویت اصلی در استان است . نیازسنجی، استعدادیابی، مشاوره شغلی، آموزش های فنی و حرفه ای و تسهیلات بانکی از ابزارهای اساسی توانمندسازی مددجویان هستند.  به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی صدای منتقد،همایون عمودی زاده، در نشست خبری با خبرگزاری های استان که به […]

مدیرکل بهزیستی لرستان خبر داد:توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها  ۲ اولویت اصلی بهزیستی لرستان است

 

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت:توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها را ۲ اولویت اصلی در استان است . نیازسنجی، استعدادیابی، مشاوره شغلی، آموزش های فنی و حرفه ای و تسهیلات بانکی از ابزارهای اساسی توانمندسازی مددجویان هستند.

 به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی صدای منتقد،همایون عمودی زاده، در نشست خبری با خبرگزاری های استان که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شده بود، اظهارکرد: بحث توانمند سازی و پیشگیری از معلولیت ها  دو برنامه اساسی سازمان است.

او افزود: در بحث توانمند سازی بودجه را از  ۸۰ میلیارد تومان به ۳۲۰ میلیارد تومان افزایش داده ایم.

مدیرکل بهزیستی لرستان  با اشاره به برنامه ریزی برای 2 هزار و 800 شغل در جامعه هدف خاطرنشان کرد: نیازسنجی، استعداد یابی شغلی، آموزش و ارائه تسهیلات از ابزارهای اساسی بخش توانمند سازی است.

عمودی زاده به بیان توانمند سازی بر مبنای دانش بنیان شدن اشاره و بیان کرد: اختراعات افراد، استفاده از پنل های خورشیدی و استفاده از کشت گیاهان دارویی مثل زعفران و موسیر از جمله فعالیت هایی است که در این راستا به دنبال عملیاتی شدن آن هستیم.

او  خاطرنشان کرد: کارفرمایانی که تمایل داشته باشند از جامعه هدف کارگر و کارمند جذب کنند، ما سهم بیمه افراد دارای معلولیت را پرداخت می کنیم و برای زنان سرپرست خانوار به مدت ۵ سال ییمه آنان را پرداخت می کنیم.

مدیرکل بهزیستی لرستان بیکاری را عامل همه آسیب های اجتماعی خواند و گفت: توجه به بحث اشتغال و توانمندسازی معلولین از برنامه های مهم این سازمان است.

او ادامه داد: برای معتادان بهبود یافته نیز در زمینه روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی داریم و افرادی که یک سال از سرایط ترک اعتیاد آنان گذشته باشد، می توانند از تسهیلات اشتغال زایی استفاده نمایند و به سازمان فنی و حرفه ای معرفی می شوند.

عمودی زاده بیان کرد: در بحث زنان سرپرست خانوار نیز سازمان  بهزیستی در زمینه های فرهنگی و اجتماعی، مشاوره و مددکاری و اشتغال این قشر برنامه ریزی دارد و سرمایه کار بلاعوض و تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار می گیرد.

او با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از معلویت ها هرچه در زمینه پیشگیری هزینه کنیم سرمایه است، گفت: در این راستا در دوران بارداری مادران معلول هزینه های مربوطه پرداخت می شود.

وی با اشاره به ثبت اختراع برخی مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی لرستان و ضرورت حمایت از این افراد گفت :بهزیستی استان در حوزه گیاهان دارویی و نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی نیز در راستای توانمندسازی مددجویان اقدام می کند.

عمودی زاده تصریح کرد: همچنین بهزیستی در صورت جذب افراد معلول یا تحت پوشش توسط کارفرمایان، سهم بیمه کارفرما را تا زمان بازنشستگی پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین در صورت جذب زنان سرپرست خانوار یا فرزندان آنها توسط کارفرما، بهزیستی سهم بیمه را به مدت پنج سال و یا حقوق این افراد را از ۳۰ تا ۵۰ درصد پرداخت می کند و در اقدام دیگری با تشکیل گروه های همیار، تسهیلات بانکی و سرمایه کار را به صورت بلاعوض تامین خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی لرستان در خصوص پیشگیری از معلولیت ها نیز اظهار داشت: هزینه ۱۲ میلیون تومانی آزمایش های ژنتیک به ویژه برای مددجویانی که دارای سابقه معلولیت خانوادگی هستند توسط این سازمان تقبل می شود.

عمودی زاده بیان کرد: همچنین در تفاهم با موسسه خیریه بخشش، کمک سه میلیون تومانی در راستای عمل جراحی، کاشت حلزون یا خرید سمعک پرداخت می شود و برای پیشگیری از تنبلی چشم نیز با آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری منعقد شده است.

وی همچنین اضافه کرد: خانواده های دهک یک تا هفت که دارای فرزند ۲ قلو هستند ۶ سال و خانواده های دارای سه قلو از هر دهک درآمدی برای همیشه تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و علاوه بر مستمری ماهانه، تا ۸۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه نیز به آنان پرداخت می شود.

وی افزود: ۴۴۱ مورد مستندسازی از عدم مناسب سازی اماکن عمومی از جمله پیاده روهای استان انجام و ایرادات و نواقص به دستگاه ها و دبیرخانه ستاد مناسب سازی، اعلام شده است.