فرهاد زیویاراستاندار بومی، با اخلاق وعلمی لرستان به واسطه شناخت دقیق  از جفرافیا وشرایط استراتژیک استان آرام آرام جايگاه ويژه‌اي در استان برای خود   بدست می آورد و بفهمي نفهمي محبوبيتي هم براي خود به دست آورده است. شايد اين را بتوان از ميزان انبوه درخواست‌هاي ملاقات با وي فهميد يا شايد هم از تكاپويي كه در استان به جريان افتاده تا مشكلات به گل مانده لرستان ، در يك مدیریت انقلابی وجهادی حل شود.

اين امر مي‌تواند دودليل عمده داشته باشد. اول آنكه او به واقع يك لرستانی است و مشكلات اين ديار را با گوشت و پوست و استخوان خود درك مي‌كند و در فهم شرايط، نياز به بسط توضيح واضحات ندارد. دليل دوم نيز به خاطر جايگاه ويژه‌اي است كه اودر نگاه رئيس كابينه دارد و بنابراين مي‌تواند با دولتمردان به تعامل پرداخته و مسائل موجود را از پيش پاي توسعه استان بردارد.

این روزها به واسطه برخی حواشی اطراف نزدیکان استاندار، برخی از چهره های موجه وپیشکسوت رسانه ی  استان با دلسوزی وبرای بهبود وضعیت موجود فعلی با قلم های شیوای خود زنگ خطر را به صدا در اورده وبا نقد های مستدل خود را بازو و یار دوازدهم استاندار در رسیدن به شرایط مطلوب وتوسعه نشان دادند.

دکتر زیویار که در طول تصدی مسئولیت استانداری لرستان با نقدهای تندی از طرف برخی جبهه های اصولگرایی مواجه شده برای رهایی از، انتقاد های تند طیف های مختلف جبهه موافق وحتا طیف رقیب چاره ای جز مدیریت جهادی وانتصاب های از جنس مردان بی حاشیه با مدیریت های جهادی وخلاق ندارد؟

گويي او با شرط و شروط بسيار مبني بر حمايت از نظرات و اقداماتش توسط دولت به لرستان آمده باشد و با زبان سياستمدارانه‌اي كه او علم آن را به خوبي فراگرفته، سعي در ارائه وجه ديگري از جايگاه استانداري دارد. توجه به اين امور، بر مديران استان اين فرض را مسلم مي‌كندكه اگر اهل كار و رفع مسائل هستند، مي‌توانند از شرايط به وجود آمده، نهايت استفاده را برده و با غلبه بر موانع پيش رو، وظيفه خود را بهتر و بيشتر از گذشته به انجام رسانند.

اما در اين ميان يك مشكل بيش از هر چيز ديگري موقعيت استاندار لرستان را با مخاطره و يا احتمالاً شكست مواجه مي‌كند و آن هم ارائه اطلاعات غلط از نوع مديريت وميزان توانمندي برخي مسئولين استان به اوست.

اين امري طبيعي است كه در حلقه مديران لرستان ، افرادي هم باشند كه براي حفظ و بقاي خود بر صندلي صدارت سعي در جلب نظر مدير ارشد استان داشته باشند و براي اثبات توانمندي خود، به جاي آنكه از ضعف‌ها و مشكلات موجود سخن بگويند به ارائه آمار و ارقامي روي آورند كه نشان از موفقيت ظاهري آنها در سالیان گذشته داشته باشد؛ آمار و ارقام و اطلاعاتي كه صرفاً بيانگر موفقيت مدير مربوطه و تسلط او بر عرصه تحت‌نظر خود باشد و نه طرح واقعياتي كه به اندازه سرسوزني استاندار لرستان را در ابقاي او دچار ترديد نمايد. دعوت مكرر زویار به جلسات و همايش‌هاي گوناگون و اختصاص تريبون به او براي طرح مطالب مورد نظر از جمله ترفندهايي است كه اين گروه، مورد توجه قرار داده و از آن به عنوان ابزاري براي نيل به هدف خود استفاده مي‌كنند.

در چنين شرايطي است كه استاندار لرستان ، آرام آرام و بدون آنكه خود نيز متوجه شود، مصادره شده و بازپس‌گيري‌اش كاري سخت و دشوار خواهد بود. در چنين شرايطي است كه نماينده عالي دولت، به جاي درك واقعيت انتقادات “مخاطبين فعاليتي” فلان اداره كل يا سازمان و نهاد، به كسب اطلاع صرف و توجيه از سوي مدير مربوطه قناعت نموده و نوع تعامل خود با زيرمجموعه موردنظر را براساس كانال‌هايي سامان خواهد داد كه برايش انتخاب يا به وي تحميل نموده‌اند.در چنين حال و روزي، تداوم فجايع مديريتي در لرستان به وسيله شخص اول استان مشروعيت يافته و از آن پس سكه ضعف و نقصان ايجاد شده به نام او ضرب مي‌شود.

براي استانداري كه مي‌خواهد چهره‌اي مقبول و محبوب از خود نشان دهد و توان و دانش و تعامل خود را به عرصه بروز و ظهور برساند، امروز احساس نگراني مي‌كنم. چرا كه هاله‌اي از آن مصادره شدن، پيرامون او مشاهده مي‌شود. هاله‌اي كه اگر خود نسبت به آن حساسيت نداشته باشد و به آن واكنش سريع و مطلوب نشان ندهد، در آينده‌اي نه چندان دور، درايت فرهنگي او با مخاطره جدي مواجه خواهد شد. پس بيجا نخواهد بود اگر به استاندار لرستان بگوييم: لطفاً مصادره نشويد!

محمود داودی نژاد