استان لرستان علیرغم پتانسیل ها ،ظرفیت های ویژه ،آب و هوای مطبوع و چهار فصل ،زمین های کشاورزی حاصل خیز ، ظرفیت های ویژه معادن ،منابع عظیم خدادادی و از همه افضل تر وجود جوانان نخبه و تحصیل کرده در استان همچنان در مبارزه با غول بیکاری صدرنشین مطلق این پدیده هولناک و ویران کننده در کشور است .

علیرغم همه تبلیغات پروپاگاندای و دماگوژیسمی مدیران ارشد و نمایندگان اسبق استان در آمارهای ساختگی ، کاغذی و عوام فریبی محض که ثمره آن جز خیانت و بازگشت به وضعیت اسفبارکنونی بر ای استان ثروتمند ولی فقیر شده لرستان نداشته شاهد رشد منفی در پارامتر های اشتغالزایی جوانان مستعد لرستانی هستیم .

لرستان به واسطه داشتن جوانان تحصیل کرده بیکار در کشور در صدر جدول قرار دارد و مبین این مطلب را می توان سخنان وزیر کار در استان عنوان کرد .

وجود آماری بیش از 200هزار جوان بیکار در لرستان نشان دهنده عدم توجه مسئولان به اشتغال پایدار نه کاغذی جوانان استان است . در این میان یکی از شاه بیت های رشد کاهنده بیکاری واقعی جوانان تحصیل کرده و حتی فاقد مدرک دانشگاهی کسب و کار های خرد و صنایع کوچک وعدم پشت میز نشینی است .

ودر این میان برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری در نقش مهم شرکت های دانش بنیان در اشتغال پایدار و کاهش بیکاری تعامل و تحقق لازم وملزوم ان گره مشاغل خرد و کوچک با شرکت های دانش بنیان خواهد بود.

سالهاست در لرستان علیرغم اینکه پارک علم و فناوری استان برنامه های برای توسعه اشتغال خرد و کوچک داشته ولی چنین به نظر می رسد شرکت های دانش بنیان استان کارنامه قابل توجه و قبولی در راستای تحقق واقعی اشتغالزایی نداشته و در این وادی کاملا ضعیف کار شده است .

شرکت‌های دانش بنیان جهت تبدیل ایده‌ها و نوآوری‌ها به محصول،تجاری سازی تحقیقات، هم‌افزایی علم و ثروت و توانمند سازی و هدایت دانش‌آموختگان جهت ورود به فضای کسب‌و‌کار ایجاد می‌شوند.این کسب‌و‌کارها از نظر ایجاد مشاغل پایدار مبتنی بر فناوری و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید،نقش مهمی در موفقیت اقتصادی کشور دارند؛از این‌رو شناسایی و بررسی عوامل موثر بر رشد و توسعه کارآفرینی در چنین سازمان‌هایی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها برای ارتقا فعالیت‌های کارآفرینانه مفید باشد

با توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان می توان به اهدافی همچون ایجاد اشتغال با کمک به استارتاپ ها، توسعه فعالیت های دانش بنیان و همچنین مقابله با آثار تحریم ها دست یافت.

ضرورت برنامه‌ریزی برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها پیشنهادات صاحب نظران و اجرایی شدن آنها اقدامی موثر در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۱ است.

استان لرستان دارای جمعیت جوان بوده و بالاترین درصد جمعیت مربوط به رده سنی 15 الی 24 سال است که ورودی های جویای کار در دهه حاضر هستند، نرخ بیکاری رده سنی جوانان 15-24 ساله مطابق سالنامه آماری استان در سال 1394، 6/35 درصد اعلام شد که و این افزایش تا امروز ادامه داشته است.

یکی از عوامل موثردر کسب و کارهای خرد بر تقاضای نیروی کار، ارزش افزوده است. رابطه مستقیمی که بین ارزش افزوده و اشتغال وجود دارد می تواند خیلی مهم باشد. به عبارتی با افزایش ارزش افزوده که خود بیانگر رشد تولید است، نیاز کارفرمایان به نیروی کار بیشتر می شود.

موجودی سرمایه فرضیه دومی است که به عنوان عامل موثر بر اشتغال در نظر گرفته شده و نقش آن را به عنوان مکملی بر اشتغال خرد در لرستان می توان به صورت علمی و عملی واهکاوی و آنالیز شود.

سومین عامل موثر بر تقاضای کار، دستمزد است با توجه به وضعیت اقتصادی و رشد منفی در آمد ها در لرستان نقش دستمزد در احیای صنایع خرد و کوچک و رابطه مستقیم نیروی کار بر تقاضای کارفرما برای اشتغال زایی در استان محروم شده ای همچون لرستان می توان نقش مهمی را ایفاد کند تا اثر منفی آن را بر اشتغال تا حدودی پاک کند.

عامل دیگری که نقش آن بر اشتغال زایی در صنایع کوچک استان تاثیر مستقیمی داشته باشد کاربری صنایع است و اثبات اینکه هر چه صنایع کاربرتر باشد میزان اشتغال ایجاد شده در آن بیشتر خواهد بود. برای ایجاد این عامل، از نسبت کار بر سرمایه، کمک گرفته و به عنوان شاخص کاربری در لرستان که میراث دار تعطیلی صنایع بزرگ و قدیمی در لرستان بوده می تواند جایگزین و دوای تسکین بخشی برای ظلم های تاریخی به رکود صنایع بزرگ در لرستان شود.

مقام معظم رهبری با نام نهادن سال جاری به عنوان تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نقشه راه اقتصاد کشور را تبیین کردند.