پایگاه خبری وتحلیلی صدای منتقد: کتاب داستان موسیقی زاگرس اثر جدید مهدی بیرانوند روژمان معرفی ومنتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی صدای منتقد، هنر موسیقی یکی از هفت علم روی زمین است. علمی که برای برقراری ارتباط شکل گرفت و آرام آرام به فرهنگ اقوام و کشور ها تبدیل شد.

موسیقی به جشن های شادی و نظامی و مراسمات عزا آمد و در زندگی روزمره بشر رخنه کرد. موسیقی با عُشاق رشد کرد و بیانگر حماسه های عاطفی شد.

موسیقی در ایران به دوران قبل از سلسله بزرگ هخامنشیان برمی گردد. یافته های باستانی در تپه های ” چغا میش ” خبر از تاریخ ۳۴۰۰ ساله هنر موسیقی در ایران دارد. هنری که در دوران آشوریان و ماد ها رشد کرد و در دوران هخامنشیان به سه بخش مذهبی، نظامی و محلی تقسیم شد. حضور یونانی ها در مرز های ایران و حکومت کوچک سلوکیان در ایران تاثیر بسزایی بر موسیقی و هنر ایران گذاشت. موسیقی ایرانی در دوران ساسانی با تاثیر از هنر امپراطوری رم و موسیقی دست و پا شکسته بادیه نشینان عرب در شبه جزیره عربستان و عراق نیز دست خوش تغییرات شد. تغییراتی که به تکامل دستگاه های موسیقی کمک بسزایی نمود.

موسیقی ایرانی در دوران حضور اعراب بعد از شکست ساسانیان ممنوع اعلام شد و از دوران حکومتی خلیفه سوم آرام آرام در کنار جنگ و شعر خوانی رواج پیدا کرد. ( بخشی از مقدمه کتاب)

معرفی موسیقی لرستان

سرزمین لرستان ومحدوده زاگرس همچون دیگر مناطق فلات پهناورایران درادوار مختلف تاریخ محل بروز تمدن و آثار بوده که موجب شگفتی جهانیان گردیده است. براساس کاوش‌های باستان‌شناسی درمناطق مختلف لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی برقطعه‌ای سفالی بدست آمده که قدمت موسیقی دراین منطقه را به هزاره چهارم پیش ازمیلاد مسیح رقم می‌زند.

قطعه سفالی که از [کاسو]‌ها یا [کاسی]‌ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستان‌های زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادر‌ها یا کلبه‌هایی نشان داده است.

این سفال حالت ونوع دیگری از رقص را که درآن اجرا کنندگان هرکدام بازوان را پشت گردن یکدیگرنهاده و دست‌ها را برروی شانه‌های نفرات طرفین خود نهاده‌اند نشان می‌دهد. طبق اسناد موجود آنچه مسلم بوده این است که این قوم درکنارهنرهایی همچون ساخت مفرغ، نقاشی‌های نخستین دیواره غار‌ها و سفالینه هاعلاقه ایی وافر به حرکات موزون نمایش وموسیقی داشته است. همچنین ازآثار و شواهد بدست آمده دراین مناطق تصاویری ازآلات موسیقی مانند شیپور وتنبور برروی ظروف نقره وجود دارد که حاکی ازرواج موسیقی نزد این قوم درعهد ساسانی است.

موسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوه‌های سربه آسمان ساییده زاگرس وعدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به سایر مناطق کشور بکر‌تر و دست نخورده‌تر مانده است. مردم این دیار مردمی سلحشور ومبارزهستند وموسیقیشان درارتباط با اصالتشان ساخته می‌شود مایه ایی کاملاً متمایز نسبت به دیگر مناطق غرب کشور دارد، به علت روحیه سلحشوری، اشعار و سرود‌هایشان بیشترپیرامون محور مبارزات ومسائل اجتماعیشان است.

کتاب داستان موسیقی زاگرس در دو فصل اصلی به معرفی موسیقی سنتی ایران و موسیقی محلی لرستان می پردازد. این کتاب که با روایتی ساده و شیوا جهت برقراری راحت ارتباط مخاطب نگاشته شده است.

این کتاب در بخش های دیگر به معرفی استادان و آموزگاران موسیقی سنتی در لرستان در دو رشته ( ساز و آواز ) پرداخته است.

داستان موسیقی زاگرس تنها به محدوده لر نشین بسنده نکرده و در بخش پایانی به معرفی ک بررسی کارنامه مردان محبوب موسیقی سنتی ایران نیز پرداخته است و استادانی چون ( محمدرضا شجریان محمدرضا لطفی، کیهان کلهر، جلال ذوالفنون، شهرام ناظریان ) پرداخته است.

این کتاب دومین اثر پژوهشی مهدی بیرانوند روژمان در حوزه تحقیقات علمی و هنری است و از انتشارات حوزه مشق راهی بازار کتاب شده است.