کیخسرو دهقانی فرزند استاد ابوالقاسم دهقانی با اشاره به حضور اساتید برجسته، میر جلال الدین کزازی، محیط طباطبایی، علیرضا شجاع پور، اردشیر صالح پور و محمود صادقی زاده به عنوان سخنرانان این مراسم، اظهار کرد: همچنین بخش‌هایی از جمله شاهنامه خوانی توسط استاد ابوالقاسم دهقانی، نقالی توسط بانو پریسا سیمین مهر و مرشد محسن میرزا علی و همچنین سردم خوانی و ضرب و زنگ زورخانه‌ای توسط مرشد علی نادری پیش بینی شده است.

وی از اجرای موسیقی توسط گروه کهر به سرپرستی محسن کیهان نژاد خبر داد و گفت: در این مراسم بخش‌هایی از زندگی نامه استاد دهقانی به اطلاع حضار خواهد رسید.

به گفته دهقانی، این استاد فرهیخته از ۱۲ سالگی در روستای حاج درویش از توابع علی‌گودرز از پدر خویش شاهنامه خوانی و حفظ ابیات آن را آموخته و امروز در ۸۳ سالگی به عنوان چهره برتر شاهنامه خوان و حافظ آن شناخته می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت مستمر استاد دهقانی در حوزه شعر و ادبیات تصریح کرد: وی علاوه بر اینکه در حوزه شعرسرایی فعالیت داشته و نزدیک به دو جلد کتاب آماده چاپ دارد، از سروده‌ها و آثار شعرای به نام ایران زمین همچون سعدی، حافظ و مولانا نیز اطلاع کامل دارد و قادر به تطابق معنایی و موضوعی بین ابیات و سروده‌ها است.

دهقانی با تاکید به ضرورت معرفی شاهنامه به نسل‌های آتی به ویژه در دانشگاه‌ها و مدارس متذکر شد: شاهنامه آموزه‌های متعددی از مدح انسان‌های دلیر و وطن پرست داشته و این باور که مدح پادشاهان است، در بررسی ابیات مورد پذیرش نیست.

گفتنی است این مراسم در ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در محل تالار وحدت تهران از ساعت ۶ تا ۸ عصر برگزار می‌شود.

خبر؛ مهدی بیرانوند روژمان