اجتماعی » ویژه خبری » یاداشت
کد خبر : 2033
شنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴

فرصتی به نام استاندار بومی، برای لرستان

  در آخرین پنجشنبه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۳ هجری قمری، حجةالاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، جلسه ی اجتماع نیروهای مؤمن و انقلابی استان لرستان را میزبانی کردند! جدای از جلسات مُحتملِ خصوصی و بعضاً محرمانه، این دومین جلسه ای است که ایشان […]

فرصتی به نام استاندار بومی، برای لرستان

 

در آخرین پنجشنبه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۳ هجری قمری، حجةالاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، جلسه ی اجتماع نیروهای مؤمن و انقلابی استان لرستان را میزبانی کردند!

جدای از جلسات مُحتملِ خصوصی و بعضاً محرمانه، این دومین جلسه ای است که ایشان به منظور ایجاد تقارب و نزدیکی بین سیاسیون و نخبگان لرستان، برگزار می نمایند.

عدالتخواهی، تلاش و مساعدت فراوان برای دست یابی به اهداف توسعه محور، بنیان کم سابقه ای است که ایشان در جایگاه تبیین راهبردهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در استان محروم لرستان، بنا نهاده اند و این خود تا حدودی منشاء رجاء و امیدواری مردم نیز شده است!

 

همچنین پس از استقرار دولت مردمی دکتر ابراهیم رئیسی، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، خواسته ی دیرینه ی مردم لرستان اجابت شده و یک استاندار بومی، سکان دار مدیریت استان شده است!

 

از طرفی در سطح ملی نیز، پوئن های مثبت دیگری نسبت به ادوار گذشته حاصل شده که می تواند تأثیر مثبت خود را در سطح استانی بروز دهد!

از جمله اینکه؛ شاهد پروسه ی یکدست شدن قدرت در ذیل تعامل و هم افزایی سیاسی قوای سه گانه در کشور هستیم که این خود یکی از مهمترین پارامترهای کارآمد شدن دولت ها بحساب می آید…

 

سؤالی که مطرح می شود اینست که؛ چرا پس از گذشت حدود ۸ ماه از استقرار دولت مردمی، علی الظاهر در استان لرستان کار خوب پیش نمی رود؟!

 

فرضیه های مختلفی در سطح اذهان عمومی در حال شکل گیری است که هرکدام از آن ها، هم می تواند درست باشد و هم می تواند غلط!

اما در وهله ی اول این استاندار است که باید بعداز گذشت چند ماه پاسخگوی مطالبات مردم و ارائه گزارش عملکرد خود در زمینه های گوناگون باشد.

 

از تلاش ها و پیگیری های مستمر شخص استاندار، در حوزه های مختلف، از جمله؛

– تلاش برای جذب اعتبارات تخصیص یافته به پروژه های اولویت دار، با حضور وزراء و معاونین رئیس جمهور…

– پیگیری حل مشکلات بر سر راه جذب اعتبارات مربوط به راه و راه آهن…

– پیگیری و رفع مشکلات سد معشوره…

– تلاش برای فعال نمودنِ ظرفیت مغفول مانده ی اکتشافات نفتی و گازی در لرستان…

– رایزنی برای حل مشکلات بانکی شش طرح صنعتی (شامل؛ لاستیک سازی، سیمان، دارویی، ماشین سازی، یخچال سازی) و دیگر موارد…

می توان پی برد که؛ استاندار لرستان به اندازه کافی انرژی و انگیزه لازم برای خدمت به مردم لرستان را دارد.

 

علی ایحال؛ بجزء کمی و کیفی انتصابات، و تعلل در تغییر بانیان وضع موجود، به زعم نگارنده، فعلاً برای ارزیابی عملکردِ استاندار محترم، جناب دکتر زیویار قدری زمان لازم است و در این مدت بسیار اندک نمی توان به برآورد منصفانه ای در خصوص عملکرد ایشان و تیم همراهشان دست پیدا کرد!

 

از منطق و منطوق سخنرانی ها و پیگیری های حجةالاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی، به خوبی می توان فهمید؛ ایشان که بهره مند از عقل و خرد و تَفرُس سیاسی است، بحق پی برده اند که اساس کار لرستان، از تفرقه و سهم خواهی بعضی افراد و برخی نمایندگان تمامیت خواه (شامل نمایندگان فعلی و ادوار)، خراب و ویران است!

 

به همین خاطر از بدو ورودشان به جایگاه امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استان، تمام مساعی و تلاش خود را برای ایجاد وحدت و ممانعت از زیاده خواهی ها بکار گرفته اند!

 

جملاتی که در تریبون نماز جمعه و بعضاً در سخنرانی ها توسط نماینده ولی فقیه در استان صادر می شود، حاکی از دخالت نمایندگان و سهم خواهان در انتصابات و فشار به زیویار است.

 

دکتر شاهرخی به صراحت بیان داشته اند که؛ از برخی مقامات رسمی استان شنیده اند عده ای در انتصابات دخالت می‌کنند!

و در همین راستا به دفتر نظارت شورای نگهبان در استان مأموریت دادند تا با جدیت و فوریت و رعایت عدالت بررسی‌های لازم را انجام دهد و استاندار لرستان را به دقت بیشتر در انتصابات توصیه کردند…

 

از مجموع این گزاره ها می توان چنین استدلال کرد که مشکل زیویار در اداره ی لرستان، از فشار مضاعفی که از جانب بعضی افراد و برخی نماینده های ادوار و کنونی (برای انتصابات) به وی وارد می شود، آب می خورد.

 

اما از طرفی، منشاء این فشارها، نمی تواند فراتر از محدوده ی عملکردی و فکری جناب استاندار قرار گیرد!

 

چراکه:

اولاً؛ بعضی از انتصابات یا عدم انتصابات در ادارات مختلف لرستان، نتوانسته برای آن دسته از دلسوزان نظام و گروه های سیاسی که حیثیت خود را در گرو رأی آوری دولت فعلی قرار داده اند، آرامش ذهنی ایجاد نماید

دوماً؛ مشکل است آقای استاندار، سیاست های کلی دولت در برائت جستن از بانیان وضع موجود را نادیده بگیرد و خود مسیری علیحده طی کند!

سوماً؛ به هر میزان از بکارگیری پتانسیل نیروی انسانی توانمند بومی استان اجتناب پذیرد، می بایست خود را مهیای پذیرش هزینه های مادی و معنوی آن نماید!

آقای استاندار باید به این نکته مهم توجه فرمایند که؛ انتصاب ایشان اولین تجربه ی بکارگیری استاندار بومی در لرستان است، فلذا همانطور که مردم ما از به کرسی صدارت نشستن فرزندشان خوشنود شدند، ایشان هم از گسیل داده شدنِ نیروهای کم تجربه ی استان های دیگر، برای کارآموزی به لرستان، ممانعت به عمل آورند!

اعتماد مردم و دلسوزان نظام، بهترین سرمایه دکتر فرهاد زیویار، برای تداوم مسیر اداره ی استان است!

اگر فرصت پیش آمده برای توسعه استان به هر نحوی زایل شود، نه تنها شخص استاندار و مردم لرستان زیان خواهند کرد که نظام اسلامی هم دچار هزینه خواهد شد!

*✍ حجت اله صارمیان*