پایگاه خبری و تحلیلی صدای منتقد :شعار دولت سیزدهم نه به سهم خواهی  

تغییرات مدیریتی  در استان یکی از حوزه اختیارات و وظیفه قانونی استاندار است  که لازم است تمامی نیروهای سیاسی و اجتماعی به این اختیار قانونی پایبند بوده و از دخالت در امور مدیریت دکتر زیویار واکنش های سهم خواهانه خوداری کنند .

شعار دولت سیزدهم از ابتدا مبارزه با سهم خواهی در تمامی سطوح بود  که همین امر مردم را امیدوار کرد تا با روی کار آمدن دولت انقلابی ، علاوه بر مبارزه با یار کشی های سیاسی در سطوح مختلف به خصوص استانی در سطح استان ها با افزایش اختیارات استانداران به طور جدی با چنین مسائلی مقابله کند .

بر همین اساس استاندار لرستان در این مدت سعی کرده با پیگیری‌های زیاد در مسیر تحقق مطالبات مردم که مهمترین آنها احداث و تکمیل سدها، زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای، احیا و احداث کارخانه‌ها و… است گام بردارد که مصوبات سفر ریاست جمهوری در این راستا از جمله گام‌های بلند و موثر محسوب می‌شود.

برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و مشکلاتی که در طول سال‌ها و دهه‌ها تلنبار شده‌ است را نمی‌توان یک روزه برطرف کرد، اما نکته قابل توجه این است که در این راستا نباید یک روز را هم از دست داد.

به هر حال زیویار با متمرکز ساختن توان خود روی مطالباتی که ذکر شد تا کنون نشان داده شرایط استان را به خوبی می‌داند و اگر همین روند ادامه داشته باشد می‌توان به رفع تحقق برخی از مهمترین مطالبات مردم لرستان خوش‌بین بود.

فشار نیروهای موازی در انتخابات و تصمیمات استاندار که به طور حتم ، بیشتر این دخالت ها به دلیل منافع شخصی و منافع استانی در آن لحاظ نمی شود . لطمات زیادی را به استان وارد کرده است که لرستان به دلیل  همین دخالت های بی جا و بی تدبیر در عزل و نصب ها نیز کم آسیب ندیده است .

مقام معظم رهبری در نشست های خود با اقشار مختلف تاکید کردن  دخالت در امور دولت امری ناپسند است  ورود به مسائل اجرایی را آسیب زا بر شمردن و تاکید کردند همه مسئولان نظام باید در حوزه اختیارات قانونی خود فعالیت کنند  تا بهترین خدمات به مردم ارائه شود و مشکلات استان ها و کشور از پیش رو برداشته شود .

دخالت احزاب و سیاسیون و افراد صاحب نفوذ در دولت و مجلس در سکانداری دکتر زیویار از همان روزهای اول کلید خورد لذا تغییرات مدیریتی دکتر زیویار به مذاق بسیاری خوش نیامده و اکنون کارزار سهم خواهی وارد مرحله ای دیگر شده است . فضا سازی و فشار حداکثری به استاندار برای چینش ها تغیرات مدیریتی خود را با جابجایی مدیران ارشد و مدیران دستگا ها که همواره مورد انتظار افکار عمومی مردم جهت پیشبرد برنامه های دولت لازم بوده آنرا کلید زد البته مهر باطلی بر فضاسازی های رسانه ای و نیرو های موازی درون استانی نیز بود .

نماینده عالی دولت در استان نشان داده که همواره دغدغه دولت و استان را الویت خود ابلاغ ریاست جمهوری است با تغییرات چهره‌های جوان و عملگرا عملیات فشار حداکثری تمامیت خواهان را خنثی کرده است  گویا برخی تغیرات مدیریتی دکتر زیویار راکه  حق طبیعی او بوده در استان بر نمی تابند .

دکتر زیویار در حوزه خود بعنوان نماینده عالی دولت و مسئول اجرای سیاست عمومی دولت بر کلیه امورات دولتی حوزه ماموریت خود سوای محاکم قضایی و ریاست عالیه و حق نظارت در امور را خواهد داشت و تغیر عزل و نصب مدیران دولتی ، بخشداران ، فرمانداران ، مدیران کل ، به پیشنهاد استاندار و با وزارت کشور و وزارتخانه های تابعه خواهد بودودر قانون به صراحت جایی برای دخالت هیچ مقام استانی ، شهرستانی ، و یا نیروهای قوای دیگر دیده نشده است .

گویا حقوق قانونی استاندار جهت انتصاب مدیران برای عده ای نا کافی بوده شاید  هم نمی توانند مانع ورود آنان به اختیارات قانونی نماینده دولت شود  سنگ اندازی و بی اخلاقی ، سهم خواهی ، فشارهای فرا استانی ، و همچنین تحمیل مدیران در سطوح بالای حاکمیتی از دیگر رفتارهای است که این نیروها ی نفود همواره بر استان و استاندار لرستان وارد کرده اند .

دکتر زیویار استاندار بومی و دلسوز استان تکلیف را روشن کرده که با سهم خواهان با توجه  با اشاره سهم خواهی ها بیان نموده از همه تجارب و استعدادها استقبال می کند و به هیچ عنوان سهم خواهی را در مدیریت استان پذیرا نیستن و تحمل نخواهند کرد  لذا از مافوق خود در سطح عالی دولت دستور پذیر هستن . و از همه پیشنهادات استقبال می کنند .

بعد از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی ایران دولت رئیسی با انتخاب دکتر زیویار استاندار بومی ، وحدت و همراهی تمام نیروها و سرمایه های داخلی با پرهیز از دیدگاه های شخصی و گروهی وحزبی  ، همچنین تکیه بر وحدت رویه را رمز عملیات توسعه استان می دانیم با توجه به نظرات گروه های سیاسی ، همگان بر این عقیده اند انتخاب دکتر زیویار یک فرصت طلایی برای لرستان بحساب آمده برای توسعه استان و باید همه گروه ها و احزاب سیاسی از استاندار به عنوان یک مطالبات عمومی جهت پیشرفت و توسعه استان مطالبات سفر ریاست جمهوری و تحقق آنها جهت جذب اعتبارات و عملیاتی کردن آنها متهعد و همدل باشیم .

مردم استان لرستان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نیز انتظار دارند . جهت توسعه استان از این وضیت نابسامان با تغییر رویکرد خود اجازه دهند با توجه به سخنان مقام معظم رهبری نماینده دولت . بدون تصمیم گیری دخالت شخصی یا گروهی عمل کنند .

استان لرستان با توجه به همه مشکلات ، اوارگذشته که بجا مانده ، و ترافیک پروژه های نیمه تمام ، مشکلات زیست محیطی ، مدیریت آب و خشک سالی ،مشکلات  زیر ساخت های راه سازی و راه آهن،  مشکلات کشاورزی در تامین آب،  و همچنین معیشت مردم سختکوش این دیار گوا این ادعاست  که طی چند دهه اخیر به هم تلنبار شده اند.

مهندس رضا غلامی