بودجه شهرداری مهم‌ترین سند سالانه در مقیاس شهری است و بدین طریق هر شهروند می‌تواند اثر آنرا در زندگی خود احساس کند از دادن خدمات شهری مثل جمع آوری زباله و… تا ایجاد پارک و بوستان و مراکز فرهنگی و مراتب حمل و نقل و…

مبحث تدوین و تفریغ و درآمدها و منابع و مصارف و توسعه ای و… هم امریست اندکی تخصصی که با ورود به حوزه بودجه می‌توان به آن دست یافت.

مبحث نظارت و شفافیت در عملکرد و پاسخگویی در شهرداری و شورا… و روشنگری در خدمات ارائه شده و… که هم قضاوتش می‌ماند به آینده ای نزدیک

 

ناگفته نماند اینکه در بودجه 1401 هزینه های جاری 33 درصد و هزینه های عمرانی 67 درصد است هم جای امیدواریست و هم جای پیشرفت.

 

البته اگر پروژه های عمرانی و در راه مانده به جزئیات دیده شود و چند و چگونگی آنها چگونه سنجیده شود.

 

اما اینکه پس از گذشت چندین ماه از عمر شورا در شهر سراب دوره و چند ماه از سکانداری مهندس بهرامی شهردار شاهد روشن شدن موتور فعالیت و‌ محرکه توسعه شهری هستیم‌‌ نشان از گفتمانی روشن و آینده ایی بهتر دارد.

معیارهای مختلفی در برنامه ریزی های مهندس بهرامی ملموس و قابل مشاهده است که جای خرسندی دارد در برنامه های شهردار جوان سراب دوره می توان از جمله نگاه به آینده؛ پیشرفت شهر؛ توسعه؛ حفظ منافع؛ جلب مشارکت؛ رضایت عموم و أهم انها شفافیت و حضور میدانی در کنار تیم های اجرایی شهرداری است.

همه‌ی ما می دانیم که مشکلات و مسائل حوزه شهری که به شهرداری ها مرتبط هستند به مثابه بزرگی برای جذب سرمایه گذاران و توسعه یافتگی قلمداد و‌ حساب می شوند. و یا به تعبیری دیگر تا زمانی که به یک شهر آرمانی از لحاظ شکلی نرسیم نمی توان دیگر مشکلات و حوزه های دیگر را سروسامان داد.

در تحلیل عملکرد چند سال اخیر شهرداری شهر سراب دوره (چگنی)باید به مقوله هایی پرداخت که توان قابل توجه و قبولی در اشاعه فرهنگ های شهرنشینی و باور مندی مردم و ادارات شهرستان به قوانین شهری نداشته اند.

به جاست که مردم شهر سراب دوره سپاس بی همتای خود را نثار قادر متعال نمایند که در این مقطع حساس و در دولت انقلابی و مردمی فرصتی فراهم شده است تا فرزندی از همین دیار و بزرگ شده در همین آب و خاک با کمک دیگر همکاران و مدیران و دوشادوش مردم با فرهنگ و با اصالت این شهر برای رسیدن به یک شهر رویایی و رفع کاستی ها تلاش نمایند.

شهردار خوش ذوق و صاحب ایده سراب دوره با این نگاه که شهروندان (مردم) صاحبان اصلی شهر هستند درصدد همسو کردن منافع شهری با منافع مردم است و همین امری است که متأسفانه تا بحال در اجرای بسیاری از طرح های توسعه شهری در شهر سراب دوره مغفول و بی اهمیت مانده است.

توجه‌‌ به تجربه چندین ساله مهندس بهرامی همین بس که فرآیند برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری یک فرآیند چرخه ایست که آشنایی و اشراف به روند کارها و موانع موجود برای آن ضروری است که‌ همگی رابطه مستقیم با تجربه مدیریت شهری که همان شخص شهردار می باشد دارد.

نگاه و‌ برنامه‌های همه شمولی در دست اجرا و‌ برای آینده شهر سراب دوره توسط شهردا جوان و بومی نشان از توان علم مدیریت شهری وی دارد چرا که امروزه در تمامی شهرهای پیشرفته بحث همه شمولی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

در نتیجه بسیار خوشحال و امیدوار کننده است که مدیریت شهری سراب دوره در برنامه ریزی های خود نگاهی به همه شمولی اجتماعی دارد.

قطعا با توجه به علم و دانش مدیریت مهمترین وظیفه و شاخصه یک مدیریت توانمند هدایت تیم های کاری و حضور میدانی شخص مدیر در کنار همان تیم هاست تا هدایت برای رسیدن به غایت نهایی به درستی انجام پذیرد و هم رضایت کارکنان و مردم را بهمراه داشته باشد.

مدیریت شهری سراب دوره در عمل با توجه به اخبار چند شب قبل و حضور میدانی تمام ساعته خود در پروژه های در دست اجرا همگی نشان از تجربه بالا و علم مدیریتی و می باشد.

حضور میدانی و شکستن سنت پست میز نشینی شهردار جدید شهر سراب دوره نشان از خلاقیت وی در آغاز یک مدیریت جدید است چرا که یکی از وظایف یک مدیریت خوب انگیزه دادن و ایجاد نگرش مثبت در بین اعضای تحت سیطره مدیریت خود است.

وجود در کنار تیم های اجرایی یکی از موثرترین مشوق هایی است که توان اجرایی را به درصدهای بالا و رضایت بخش نزدیک می کند.

وقتی که از توان و برنامه ریزی مدیریتی سخن می گوییم؛وقتی از ساماندهی اوضاع و کنترل شرایط و تبدیل آن به وضعیتی مطلوب حرف می زنیم همه ی این گفته ها و تحلیل ها باید ختم به رضایت کارکنان و مردم از سازمان تحت امر شود تا طمع این مدیریت خلاقانه را بچشند.

پس علم منطق و یا تحلیل اساسی و مکتبی نمی تواند از خصایصی حرف به میان بیاورد که از وجود و اجرای آنها در میدان عمل عاجز باشیم.

عقلانیت در تحلیل یعنی وجود و لمس کردن عینیت ها و حقایق در میدان کارایی و حرکتی که نشآت گرفته از همان ویژگی های یک مدیریت خوب است که در بالا بیان کردیم.

 

پارگراف های بالا بهانه و تحلیلی بود برای اینکه به عملکرد شهرداری سراب دوره و مدیریت شهردار جوان و خلاق آن در پرداخت حقوق معوقه و به روز نمودن حقوق پرسنل خدوم و زحمت کش و همچنین تمام نیروهای شرکتی بپردازیم.

 

پرداخت بدهی های پیمانکاران و انجام کارهای عمرانی در کنار پرداخت حقوق به موقع بلاشک روحیه ی خدمت و تلاش کارکنان را مضاعف تر از قبل خواهد نمود.

روحیه در سازمان و کارکنان از مولفه های روشن شدن و حرکت با قدرت و سرعت موتور محرکه پیشرفت و ترقی سازمان هاست.

 

این حرکت و اقدام مهندس بهرامی از آنجا قابل تحسین است که اگر کارکنان در بعد معیشتی در مضیقه نباشند توان خروجی آنها دو چندان خواهد شد و با توجه به اینکه شهرداری یک نهاد میدانی و عملیاتی است روند رو به رشدی را به ثمر خواهند رساند.

««پویایی و خستگی ناپذیر بودن مهندس بهرامی در این مدت اندک نشان از آمادگی وی در رویارویی با چالش های مختلف است»»

شکی نیست که در دنیای مدرن مدیریتی امروز به ویژه مدیریت شهری واقعاً نیاز به توانایی علمی؛خلاقیت و ایده پردازی است.

تداوم حیات سازمان ها و بازسازی آنها فقط با خلاقیت مدیریت و شخص مدیر قابل دستیابی و خلق شدنی است.

طبیعی است وقتی که از شهر و مدیریت شهری سخن می گویم تمام حرف حول شخص شهردار بعنوان مدیریت شهری در چرخش است.

اندیشیدن به اینکه شهر ما خانه ی ماست تداعی کننده یک مدیریت شهری توانا و توانمند بعنوان پدر شهر است.

و اما نکنه پایانی اینکه درآمد شهرداری ها از جیب مردم تآمین می شود و دولت در این وسط هیچ نقش چندان موثری ندارد.پس در این شرایط درست نیست که شهرداری های کوچک که توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند هزینه های جانبی دیگری را به آنها تحمیل کرد.

یاسر نظری چگنی