روستائیان و عشایر یکی از مهم ترین و بزرگ ترین سرمایه های توسعه کشور هستند و اگر برنامه ریزی های این چند سال عادلانه و بدون نگاه تبعیض گونه بود امروز بسیاری از مشکلات به وجود آمده و پیش روی روستائیان و عشایر و حتی اقتصاد و فرهنگ وجود نداشت.

متاسفانه نگاه دولت ها به روستائیان فقط یک نگاه فیزیکی بوده و با رفع برخی مشکلات ظاهری مثل برق و آب آنان را در مشکلاتی که غوطه ور هستند رها ساخته که متأسفانه روز به روز بر شدت و افزایش این مشکلات افزوده می شود بعنوان مثال همین مشکلات بیمه ای و درمانی که امروز نیز بخاطر سیاست های اشتباه و برنامه‌ریزی های غیر علمی و فراهم نبودن بستر این اقشار زحمت کش و آسیب پذیر را با چالشی اصلی مواجهه کرده است.

جوامع روستایی و عشایری افرادی شریف و زحمت کش بوده که رزق و روزی آنها از کار و فعالیت های کشاورزی و دامداری به دست می آید.

از آنجا که اغلب نیز منابع درآمدی دیگری ندارند و با توجه به سنگینی کار با خطرات بسیاری چه در محیط کاری و چه با عوارض بعد از آن روبرو هستند حذف بیمه سلامت آنها تیر خلاص ب پیکر نیمه جان این قشر بی نوا خواهد بود.

با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و اینکه متوسط درآمد روستائیان و عشایر لرستان نسبت به دیگر استان ها بسیار کمتر است وجود بیمه سلامت برای متحمل نشدن سنگینی های درمان برای این قشر آسیب‌پذیر بسیار مهم و اساسی است.

این نوع مدیریت ها و ناهماهنگی ها در تضاد با بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت انقلابی است چرا که هم رهبر معظم انقلاب و هم رییس‌جمهور بر حفظ روستائیان و عشایر در مکان خود و خدمات رسانی به آنها برای جلوگیری از مهاجرت آنان تاکید بسیار داشته و دارند.

 

متأسفانه اغلب مسئولین از شناخت عمق و اصل مشکل روستائیان که همان نبود درآمد مناسب است عاجز بوده و با مضاعف کردن و انداختن بار هزینه های درمانی بر روی دوششان استارت مهاجرت آنان به حاشیه شهر ها را زده اند.

و اما به نظر می رسد که با آسمان و ریسمان را بهم بافتن و با رفوکاری های مغالطه ای و گفتگو های زیاد در جهت توجه بیشتر دانشگاه علوم پزشکی لرستان و دیگر سازمان های بیمه ای به شبکه بهداشت و درمان چگنی هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

مسئولین مسبب این مشکل درمانی دیگر نمی توانند با کتمان کردن واقعیات و به جای اصطلاح اوضاع و امور مدیریتی خود مدام این ادعا و شعار و خطای کلیشه ای و خام اندیشانه را که همه شهرستان ها را به مساوات می نگرند به خورد مردم داده و این حرف های مطرود در نزد مردمان خردورز چگنی دیگر جای ندارد.

با این وصف و به اقتفای دغدغه ها و نگرانی هایی که به اختصار و اجمال بیان شد و البته به اقتفای واقع بینی شبکه بهداشت و درمان چگنی باید راهی را پیدا و در دسترس برای فراروی اراده فردی و امکانات تبیین کند.

یاسر نظری چگنی